Kino ja moe sümbioos
Järgmisel nädalal toimub moefilmide festival MoeKunstiKino, mis avab moemaailma erinevaid tahke ning toob publikuni värskeimad ja värvikaimad moefilmid. Uurisime MoeKunstiKino eestvedaja Helen Saluveeri käest, millest kõik alguse sai ja kuidas valitakse programmi filme.
Millal ja millest on saanud alguse MoeKunstiKino idee?
Kümme aastat tagasi, kui töötasin Montoni turundusjuhina, sain info, et valmib dokumentaalfilm moelooja Karl Lagerfeldist. Sellest filmist sai alguse mõte näidata kohalikule publikule moefilme ja Montoni moefilmide programmi nime all hakkasimegi seda Eesti suurimal filmifestivalil tegema. Aastate möödudes leidsid filmid üha rohkem tänuväärset publikut ja selle aasta alguses otsustasin, et moefilmid on väärt eraldi üritust. Ametlikult esimest korda toimuv MoeKunstiKino ootab moehuvilisi oktoobrikuu alguses kinos Sõprus ja toob vaatajateni kaheksa põnevat moeteemalist dokumentaalfilmi.
Minu jaoks ei ole kunagi olnud eesmärk teha regiooni suurimat või tuntuimat üritust, vaid tahan näidata moehuvilistele filme, mis mind ennast inspireerivad ja vaimustavad. MoeKunstiKino on leidnud endale ka palju partnereid, tänu kellele saab see üritus toimuda.
Mille alusel toimub filmide valik programmi?
Filmide valik toimub aasta jooksul. Tuleb väga palju uurida ja otsida, millised filmid on valmimisel ja mida neist programmi võtta. Filme olen läbi vaadanud oluliselt rohkem, kui neid lõpuks programmi tuleb. Järgmisteks aastateks on pikk nimekiri ootamas. Õnneks on ka filmitegijad mõistnud, et see žanr on vaatajate jaoks põnev.
Mille poolest erineb seekordne MoeKunstiKino?
MoeKunstiKino seekordne filmivalik on väga mitmetahuline. On nii portreefilme (näiteks „Rätsepmeister Yohji Yamamoto” ja „Anna Piaggi – moemaailma unistaja”) kui ka moevaldkonna erinevatest sündmustest jutustavaid filme („Moeskandaalid” ja „Mai esimene esmaspäev”). Programmis on ka kaks filmi fotograafidest. Roxanne Lowit on moemaailma nn backstage fotograaf, kelle kaamera abil on jäädvustatud imelisi ja olulisi hetki moeajaloost. Robert Mapplethorpe oli USA fotokunstnik, kes tegutses ka moemaailmas, kuid sai kuulsaks ennekõike homoerootiliste aktifotodega.
Millist filmi võib pidada selle hooaja pärliks?
Pärleid on mitu ja eelkõige oleneb muidugi vaatajast, mida ta filmides hindab. Minu enda üks lemmikuid on pigem aeglane ja rahulik „Käsitsi ja armastusega tehtud, Prantsusmaal”, mis räägib väikestest käsitöökodadest, mis juba aastasadu samadele perekondadele kuulunud ja kus valmistatakse tuntud moemajade jaoks peakatteid, kunstlilli või pitsi. Nüüd on aga paljud neist olulise valiku ees, kas müüa meistrikojad suurtele moebrändidele maha või püüda siiski iseseisvalt jätkata.
Eriline on ka „Rätsepmeister Yohji Yamamoto”, mis on väga isiklik portreelugu Jaapani tuntuimast moeloojast. Visuaalselt ülimalt nauditav on „Mai esimene esmaspäev”.
MoeKunstiKino teeb koostööd Eesti Kunstiakadeemia Avatud Akadeemia stilistikatudengitega, kes valmistasid kevadel koolitööna Vilve Undi ja Mait Mäekivi juhendamisel moevideoid. Näitame neid MoeKunstiKino programmis enne dokumentaalfilme.
Kõikide moefilmide esimesi seansse juhatavad sisse kohalikud moega seotud persoonid, näiteks Piret Ilves, Toomas Volkmann, Roberta Einer, Marion Laev, Laura Nestor jt.
Kasutage suurepärast võimalust külastada MoeKunstiKino filmifestivali ja nautida moedokumentaale, mis aitavad paremini aru saada moemaailma toimisest ja telgitagustest.