Iris Janvier luksuslikud kangad ja julged lõiked

Iris Janvier moemaja esitles hooaja business kollektsiooni, mis väljendas nüüdisaegsust läbi pideva tasakaalu klassikaliste lõigete ja tänapäevaste vormide vahel, jäädes seejuures alati puhta ja minimalistliku joonega.

[femme_gallery id=”75955″]

Naturaalsed maatoonid referentsidega põhjamaistele kargete maastikele harmoniseerusid unikaalsete ja julgete lõigetega. Struktuursed varjundid mängisid embavalt täisvillastel mantlitel sügavates toonides puffer jopede kõrval. Disainid on mõeldud kandmiseks, lisades argipäevale šikki mugavust. Kleitide ja bleisrite modernsed lõiked kohtusid ambivalentsete materjalidega, mis erinevates valgustes paljastasid oma erilaadseid palgeid.

Kollektsioonis on esindatud vaid luksuslikud, pehmed ja naturaalsed kangad, millega moemajal on aastatepikkune kogemus. Kašmiir, vill ja materjalid, mis embavad ja lõputult meelitavad. Komfortne stiil on saavutatud läbi erivormilise moelõike ning geomeetrilise silueti.

Väljaspool hooaega eksisteerivat disaini luuakse inspireerivas koostöös noorte moeloojatega, tuues sellega naistemoodi värskust, põnevust ja uusi seisukohti. Kaasaegne on ka IRIS JANVIER naiselikkuse tõlgendamine, mis väljendub ühteaegu nii päikselises ja õrnas, kuid samas tugevalt geomeetrilises loomingus.

Augusti hõrk retrospektiiv tugevamatest siluettidest

Augusti looja ning disaineri Äli Kargoja sõnul oli seekordses ja ka tulevastes loomeprotsessides eesmärk liikuda eemale klassikalisest hooajalisest moekalendrist ning keskenduda ajatutele, kergesti kombineeritavatele ning kestvatele kihtidele, mis ei nõua kandjalt vanust, staatust, sugu, trende ega muid raame.

[femme_gallery id=”75931″]

August keskendub mitte moele, vaid disainile, mida kandja väärtustab ning mille eest hoolitseb. Kangavalikul on fookuses idee jätkusuutlikkusest ning keskkonasõbralikkusest. Materjalidest, mis ajaproovile vastu peavad ja kandes isikupärasemaks ning kehasõbralikumaks muutuvad.

August on 2014. aastal loodud rõivabränd, milles ühinevad naturaalsed kangad ning ajatu rõivadisain ning mis on pälvinud tunnustust nii kodumaiste tarbijate kui ka Eesti Moedisaini Liidu poolt. Augusti loojaks on eestlannast rõivadisainer Äli Kargoja, kes omandas moedisaini alase hariduse Pariisis Studio Berçot moekoolis. Pärast kogemust Nicolas Andreas Taralise (Pariis) ning Maison Martin Margiela (New York) ateljeedes naasis Äli 2014. aasta märtsis kodumaale, et viia ellu oma visioon kaunist rõivadisainist.

Eve Hanson lisab moepilti loomingulise loomulikkuse

Neljapäevase Tallinn Fashion Weeki juhatas sisse ainsa Eesti moekunstnikuna kaks Kuldnõela ja Hõbenõela auhinda pälvinud Eve Hansoni loominguline loomulikkus. Tema hooaja autorikollektsioon on kantud boheemlaslikest meeleoludest. Kollektsioon on valminud vaba käe ja kergusega ning koosneb mugavatest kihtidest, mis ei kammitse ei mõtet ega keha, vaid lasevad hingata ja liikuda. 

[femme_gallery id=”75900″]

Erilise efekti ühevärviliste rõivaste hulgas andsid Toomas Pääsukese lugusid jutustavad vabakäe-graafikaga trükikangad, millest valminud originaalsed kleidid ja pluusid on igal uuel hooajal fännide seas pikisilmi oodatud.

Materjalivalik oli Hansonil jätkuvalt naturaalne ja kehasõbralik. Kasutusel olid erineva toekusega villased ja puuvillased kangad ning mõnusalt pehme langev viskoos.

Eve Hanson jätkab valitud teadlikku ja jätkusuutlikku tarbimist võimaldaval teel ning lisab moepilti taas hea annuse talle omast loomingulist loomulikkust.

Pühendusega neile, kes elavad täiel rinnal!

Moenädala teisele päeva andis neoontoonides finaali Liina Stein, esitledes kollektsiooni nimega “Cirque Collection”. Kollektsioon on inspiratsioon elust enesest ja pühendatud inimestele, kelle jaoks on elu heas mõttes tsirkus, kus elatakse täiel rinnal hinnanguvabalt ja heasoovlikult.

[femme_gallery id=”75842″]

Liina Stein võtab kollektsiooni kokku järgmiste sõnadega: “Cirque Collection on inspiratsioon elust enesest. Kollektsioon on pühendatud inimestele, kelle jaoks on elu heas mõttes tsirkus, kus elatakse täiel rinnal hinnanguvabalt ja heasoovlikult. Cirque Collectioni kuninganna ehk naine, kellele kollektsioon korda läheb, on oma valikutes vaba, eksperimenteeriv ja tema suhtumises puudub hukkamõist.”

“Kollektsioon on pühendatud naisele, kes teeb elust tõelise vaatemängu, täis peadpööritavaid hetki, mis mis jäävad meiega igaveseks. Paljusid neist jagame üle aastate, mõningaid üle põlvede ning leidub neidki, mis jäävad saladuseks. Mis on kõige olulisem – kõik neid on unustamatud,” kommenteerib Stein.

Kollektsioon on pühendatud emotsioonide ehedusele ja elurõõmule, mis pühib teadvustest kõik halltoonid, malbe pastelse ebamäärasuse ja argise turvalisuse ning pöördub tagasi värvide kõige kirkamasse spektrisse. Kollektsioon lubab naistel end tunda sellisena nagu nad on. Hinnanguvabalt, pühendunult ja kirglikult.

Cirque Collection on eksistentsiaalselt värvikas ja kirju ning iseloomustab, mida on maailmal meile pakkuda. Valitud toonid väljendavad inimkonna soovi kogeda elus kõige tugevamaid tundeid, ainulaadseid ülivõrdes emotsioone ning seiklusi koon inspireerivate sädeinimestega. Disainer julgustab jälgijaid turvasfäärist välja astuma ning kollektsiooni kaudu neid emotsioone ning üllatusi kogema.

Kollektsiooni põhitoonid kirkad ja neoonsed. Esindatud on puhas kollane, roheline ja oranž, millest on loodud kolossaalselt võimsa kujuga kleidid, jumpsuitid, pükskostüümid ja bodyd. Neid kaunistavad ülimalt pilkupüüdvad kirgastes toonides nahkrihmad, kuldsed detailid, asümmeetria ning volüümikad vormid, tehes kollektsiooni suurepäraseks valikuks naistele, kelle elus hakkavad kõik peatükid suure algustähega.

Julmusevaba moeetendus

Moeetenduse jaoks kutsus Loomus kampa rahvusvahelise karusnahavaba programmiga “Fur Free Retailer” liitunud moeloojad ning ühe vahva disainerite kamba. Kõik nad lõid moeetenduse jaoks kollektsiooni, mida iseloomustavad loomasõbralikkus, jätkusuutlikkus ja eetilisus.

[femme_gallery id=”75798″]

Nii nagu toidulaud ja iluarsenal, saab ka moetarbimine olla tänapäeval teadlikult loomasõbralik. Selleks, et eetiliste valikute tegemine kergem oleks, soovis Loomus julmusevaba moeetenduse raames tutvustada kohalikke disainereid, kes loovad moodi loomade heaolu silmas pidades. “Leiame, et ükski loom ei pea kannatama sellepärast, et inimene soovib olla ilus või moodne. Kaunis saab olla ka loomasõbralikult! Moeetenduse märksõnad on loomasõbralik, jätkusuutlik ja eetiline,” kirjeldab Loomus moenädala laval nähtut.

Hea eesmärgi ja loomade nimel tegid Loomusega koostööd Mia&Leela, KiRiVOO ja The Korsars. Lisaks ühinesid EKA tudengid, kellega viidi 2020. aastal läbi ühisprojekt “Hea Eesti Asi”.

“Aeglane ajatu mood, mida sobib kanda pikemalt kui ühel hooajal. Materjalidest kasutame orgaanilist puuvilla ja mõnel tootel bambusviskoosi aluskangana. Tooteid kaunistavad kaunid tikandid,” räägib brändi KiRiVOO kunstiline juht Ines Karu-Salo. Toodetest saab moelaval näha sügismantleid, veste, tuunikaid ja pükse ning naiste ülikondi.

“Me hoolime loodusest, loomadest ning soovime anda oma panuse, et aidata teadlikkust tõsta. Lisaks soovime näidata oma loomingut, mida teeme südamega,” lisab bränd, miks moeetendusega kaasa tulla otsustati. “Igaüks meist saab anda oma panuse liikumiseks eetilisema, keskkonnasõbralikuma ja puhtama moetööstuse poole.  Ükski samm ei ole liiga väike, sest ainult  tehes koostööd, suudame muuta maailma!” lisab Karu-Salo.

“The Korsarsi julmusevaba moe-show kollektsioonilt võib oodata julgeid mustreid ja praktilisi igapäevaseid rõivaid. Meie eesmärk on näidata, kui lihtne on tegelikult teha julmusevabasid valikuid ja et need on praktilisemad ja ekspressiivsed. Eks igaüks teeb valikuid lähtuvalt enda moraali kompassist, aga me oleme materjali tasandil nii palju edasi arenenud, et moedisaineritel pole mitte mingit praktilist vajadust karusnaha järgi. Täpselt samuti tarbijad, teie jope hoiab teid rohke kuivana ja soojas, kui teie kasukas,” kostavad brändi eestvedajad Karl Korsar ja Hanna Korsar.

EKA HEA projekti kollektsioon peegeldab disainerite nägemust läbi mineviku vaadates tulevikku, leides Eesti rahvakultuurist ootamatuid vorme ja sidudes neid futuristliku tulevikuga. “Vaadates tagasi oma esivanemate suunal, oleme vormikeelelt lähtunud minevikust ja toonud materjalidena ellu erinevad taaskäideldavad kooskõlad,” räägivad tudengid.

“EKA pooldab tulevikku vaatavaid suundi ning seisab selle eest, et uus põlvkond disainereid oleks oma materjali valikutes teadlikud. Just seetõttu tegi ülikool omalt poolt koostööd Loomusega ning saime tudengitena läbida õppeaine Hea Eesti Asi. Kursuse raames valminud tööd räägivad meie jaoks igaüks tugevalt oma lugu ning meil on hea meel võimaluse eest neid julmusevabal moeetendusel ka teistega jagada,” avavad noored disainerid, miks neid Loomuse projekt köidab. “Disaineritena lähtume oma loomingus kolmest printsiibist: kultuurne-, sotsiaalne- ja keskkonna jätkusuutlikkus. Lähtume materjali valides päritolust ja kvaliteedist, pidades silmas selle võimalikku väikest jalajälge.”

“Nii nagu Sinus on sisemine ja väline ilu, võiks see olla ka toodetes. Ei ole vahet, kui ilus üks toode väljast võib tunduda, kui selle tootmisprotsessi käigus kasutatakse ära inimesi ja looduskeskkonda. Meile on tähtis, et riietel oleks olemas just ka see sisemine ilu, sellepärast on meie kollektsioon toodetud eetiliselt,” räägib moeloomingust lähemalt Mia&Leela. Bränd ei keskendu üksnes trendidele, vaid naiselikele lõigetele, millele lisavad vürtsi värvikirevad mustrilised kangad. Seda, mida täpselt moelaval näha saab, selgub juba Tallinn Fashion Weekil.

“Tutvusime Loomusega läbi Fur Free Retailer karusnahavastase kampaania. Kuna loomad ja nende heaolu on meile tähtis, siis Loomuse kutse peale nendega koos moe-show teha, ei kõhelnud me hetkekski,” kostavad brändi eestvedajad. Bränd rõhutab moenädala eel ühtlasi: “Sa oled see, mida kannad!”

MTÜ Loomus on loomade eestkoste organisatsioon, mis tegeleb loomade huvide ja õiguste kaitsega ning loomade huvide esindamisega ühiskondlikes aruteludes. Loomuse fookus on nende loomade kaitsel, keda kasutatakse põllumajanduses, sh kalad, meelelahutuses, ilutööstuses ja moetööstuses.

“Fur Free Retailer” on maailma juhtiv programm, mis ühendab karusnahavabu ettevõtteid ja eetilisi tooteid otsivaid tarbijaid. Programmi eesmärk on julgustada ettevõtteid loobuma karusnahast ja edendada eetilist tarbimist. “Fur Free Retaileriga” liitunute nimekiri annab tarbijatele täpset infot ettevõtte karusnahapõhimõtete kohta, mille abil teha ostmisel teadlikke valikuid.  Loomus on olnud programmi “Fur Free Retailer” ametlik esindaja Eestis alates 2015. aastast.

Mängulisus kombineeritud praktilisusega

Kolmapäevase Tallinn Fashion Weeki juhatas sisse esimest korda moenädalal üles astunud Carmen Klooren, kelle kollektsiooni märksõnadeks on kergus, mängulisus ja mugavus. Klassikalised pintsakud ja püksid vaheldusid mänglevate kleitide ja seelikutega. Kollektsioonis leidub nii show-stoppereid kui ka igapäevaseid elemente, mida saab omavahel kombineerida. Disaineri peamine eesmärk on luua tooteid, mis on praktilised ja mida saab enda igapäeva garderoobi sobitada.

[femme_gallery id=”75733″]

Kollektsioon tõi tagasi diskoajastust inspireeritud sära ja julged siluetid. Külmadeks talveõhtuteks on Carmen Klooren loonud oma esimese villa-kašmiiri mantlite kollektsiooni. Mantlid on nii vabalt istuvas kui ka form-fitting lõikes ja annavad laia valiku erinevate siluettide vahel.

Kollektsiooni seob klassikaline ja ajatu stiil, mille bränd oma käekirjaga on edukalt sidunud. Brändi signatuuriks on naiselik ja ajatu slow fashion. Iga look on hoolikalt läbi mõeldud ja seob mugavuse elegantsusega. Lihtne, silmapaistev, mänguline klassika – see kõik iseloomustab moebränd Carmen Klooreni uue kollektsiooni olemust.

Keha kui monument

Alusrõivaste brändi Crystal Rabbit kollektsiooni keskmes on keha kui monument, ning sellele asetatava rõiva mõju. Otsing hapruse ja tugevuse vahel, seda nii lõikelisel kui tunnetuslikul tasandil. Graafilised domineerivad kummid on jäetud tahaplaanile, ning nähtamatud pehmed ääred otsivad kehal oma kadumise piire.

[femme_gallery id=”75707″]

Looming jätkab asümmeetriast uue ilu ja silmale huvitava proportsiooni otsimist.
“Mind on alati huvitanud katsetamine minimalismi spektris. Kui palju ja mida on võimalik disainis eemaldada, et alles jääks ainult oluline. Ka uue vormi leidmisel peab pesu puhul otsima viise, kuidas seda teha ilma volüümita,” ütleb disainer Kristel Jänes. Praktilisest vaatepunktist püüab disainer leida “nähtamatule” pesule uut põnevamat alternatiivi mängides kehal kaduva beeži kanga kihtidega.

Crystal Rabbiti minimalistliku joonega kehakatted on mõeldud kandmiseks igapäeva riietuse osana, udustamaks piire keha katmise ja näitamise vahel. Need on alusrõivad, mis murravad klassikalisi ootusi ja voolavad abstraktselt ümber inimkeha. Brändi asutaja Kristel Jänes on omandanud rätsepa eriala Tallinna Tööstushariduskeskuses, õppinud Berliini Kunstiülikoolis ja Eesti Kunstiakadeemias.

Tallinn Dollsi mängurõõm

Tallinn Dollsi Kuldnõela kollektsioon DOLL POWER FOREVER on täis puhast mängurõõmu. Kollektsioonis saavad kokku koomiksite maailm, futurism ja 80ndate peojanu. Esindatud on kõik, mis annab võimaluse tunda end superkangelasena, astuda vastu igale probleemile mängu ja kergusega ning mitte unustada, et elu on tähistamiseks ja nautimiseks.

[femme_gallery id=”75662″]

“Ma tunnen, et ma ei taha moodi üldse tõsiselt võtta, sest neid asju maailmas on juba niigi liiga palju. Iga hommik tõuseme üles, et lahendada portsu probleeme ja mood ei ole üks neist. Küll aga tahaksin alati anda naistele kaasa peoga võimu ning korraliku doosi enesekindlust ja küll siis asjad hakkavad lahenema. Mitte miski ei suuda meid peatada peale meie enda ja Tallinn Dolls paneb gaasipedaali põhja, et naised tõuseksid kõrgemale ja liiguksid kaugemale isegi reaalsusest,” räägib oma nägemusest Mari Martin.

“See kollektsioon sündis iseenesest, ilma ühegi pingutuseta. Kasutasin selle kollektsiooni puhul ära kõike, mida stuudiost leidsin – katkised ehted ReUse Republic aegadest (ehk moetööstuse jäägid), väiksemad kangaribad, mis lõikusest alles olid jäänud ja palju muud,” lisab disainer. “Ma ei piiranud ennast seekord millegagi, ka ambitsiooniga neid hiljem seeriatootmiseks kasutada,” kommenteerib disainer, et ilmselt jääb nii mõnigi ese ainueksemplariks, aga ta lõbutses nende loomisel täiel rinnal. “Unistused, elujanu ja rõõm ei ole vanusega piiratud ja kui me vahel unustame selle ära, siis tasub seda endale meelde tuletada. See kollektsioon on just selleks.”

Tallinn Dolls on 12aastane moebränd, mis keskendub igapäevaselt disainerloomingu seeriatootmisele. “Selle juures usume tulihingeliselt moetööstuse uuendamisele läbi tehnoloogia ja keskkonnasõbraliku maailmavaate. Mulle ei paku huvi ainult Tallinn Dolls vaid kogu sektor ja selle areng. Tunnen, et kui ma selles sektoris tegutsen, siis võtan mingisuguse vastutuse kogu selle sektori eest ja ma tahan panustada, et see areneks, liiguks edasi ja muutuks keskkonnasõbralikumaks,” selgitab Mari Martin brändi tõekspidamisi. “Mulle ei meeldi kuulutada, et asjad on halvasti vaid keskenduda sellele, mida saaks ära teha.”

Disainer pöörab tähelepanu ka paljudele teemadele, mis on disainimise taga – tehnoloogiale, mis aitaks sektoril tervislikumate müügimudeliteni jõuda nagu näiteks ette tellimise kampaaniad, vähendades ületootmist. “3D tehnoloogiad uute disainide kiireks arendamiseks ja efektiivne väikeseseeria tootmine,” lisab disainer.

2020 aasta oli bärndi jaoks mitmes mõttes murrabguline aasta. Avati Tallinn Dollsi vajaduste järgi loodud uue tootmishoone Varjale, mis opereerib päikeseenergial. Loodi mitmeid uusi tootegruppe nagu spordiriided ning liiguti palju jõudsamalt ka laste ja meeste toodete valdkonda. “Jätkame samas vaimus ning uusi tootegruppe on tulemas veelgi,” lisab Mari Martin innukalt.

Hetkel tegeleb bränd uue äpi ehitamisele, mille eesmärgiks on Tallinn Dollsi toodete kasutusiga veelgi pikendada: “Minu jaoks on kõige suurem tunnustus see, kui ma näen 8 aastat vanu riideid liikvel, näen neid järelturul müügis ja näen neid igapäevastes situatsioonides. Soovin, et riided oleksid praktilised ja nende kasutusiga oleks pikk. See on minu jaoks suurem eesmärk ja oleme Tallinn Dollsiga just sellele poole teel.”

Mari Martin tõdeb, et kui varem pidas riideid eraldi eesmärgiks, siis täna mõtleb aina rohkem sellele, kuidas riided aitavad inimestel saavutada muid eesmärke. Et rõivad oleksid väga tugevas kooskõlas kandja tegemiste, vajaduste ja igapäevase eluga.

Kollektsioon kui uurimisprojekt

Kuldnõela auhinnale nomineeritud Lilli Jahilo bränd on pea 12 aastat panustanud naiste võimestamisele läbi originaalse autoriloomingu. Tallinn Fashion Weekil sai näha tema järgmise aasta kevadsuvist kollektsiooni.

[femme_gallery id=”75601″]

Moedisaineri põhimõtteks on alati olnud luua rõivaid, mille eluiga oleks võimalikult pikk ning mis rõõmustaks kandjaid kaua. Toodete keskmes on kvaliteetsed materjalid ja laitmatu rätsepatöö, suurepärane istuvus ning erinevatele figuuritüüpidele loodud tegumoed. Selle kollektsiooniga on soov pöörata fookus lisaks eelnevale ka keskkonnale ning uurida, mida tähendab luua moodi ilma taastumatust toorainest pärit materjalideta. Nii on terves kollektsioonis kasutatud vaid taimset päritolu kangaid ja biolagunevat furnituuri.

Lilli selgitab: “Minu jaoks on selle kollektsiooni loomine olnud hästi põnev protsess, ent ka oluliselt suurem väljakutse, kui ma esialgu oskasin arvata. Kõige raskem on kahtlemata olnud leida looduslikku päritolu furnituuri – nagu ilmneb, ei ole maailmas veel seni loodud biolagunevaid tõmblukke, samuti on nööpide valik üsna piiratud. Küll aga tootjatel suur töö selle nimel käib! Soovisin säilitada brändi käekirjale omaseid elemente ja figuurseid siluette, aga tuua sisse ka täiesti uudseid tootegruppe. Kus vähegi võimalik, katsusin luua tooted monokiust, mis loob tulevikus võimaluse toote lihtsamaks ümbertöötluseks. Sest mõelge, kui paljudest eri materjalidest ja elementidest meie riided tavapäraselt koosnevad. See kollektsioon ongi omamoodi uurimisprojekt, et näha, mida tähendab luua 100% naftavaba toodet. Samuti pole siin kasutatud ühtegi loomset päritolu materjali, ei villa ega siidi.”

Stilistiliselt on kollektsioonis elemente 90ndate tänavamoest, reivikultuurist, samuti unisex tooteid, mis on edasiarendused möödundsuvisest TAKKK keskkonnakunsti sümpoosioni meeste tööriiete projektist. “Olen sidunud sellesse kollektsiooni mälupildid 90ndate Londonist, kus toona lapsena elasin, samuti sellele järgnenud klubimuusika kõrgaja, reivid ja peod. Vastukaaluks on sinna punutud ka maalähedust à la väike maja preerias ning käsitööd, mis heegelduste ja naturaalsete materjalide näol esindatud on. See on justkui ringreis läbi lapsepõlvemaa. Ilmselt on nüüd piisavalt ajalist distantsi tekkinud, et see aeg endast uuel moel läbi filtreerida”, sõnab Lilli oma uusimast kollektsioonist.

Lilli Jahilo kollektsioonidega saab lähemalt tutvuda virtuaalselt lillijahilo.com ning külastada moemaja Tallinnas, Valgevase 13.

Kuldnõela pälvis Triinu Pungits!

Eesti moedisaini ihaldatuima auhinna, Kuldnõela, pälvis viimasel viiel aastal silma paistnud moelooja Triinu Pungits. Hõbenõelaga avaldati tunnustust viimase aasta jooksul tähelennu teinud disainerile. Selle pälvis Annika Kiidron. Kuldse Nõelakoja auhinna viis koju Anu Tera ning publiku lemmiku hääletuse võitis Lilli Jahilo.

[femme_gallery id=”75569″]

Varasemalt Hõbenõelaga tunnustatud disainer Triinu Pungits Kuldnõela auhinna toonud kollektsioonist: “Hetke olukord soosib tulla tagasi mõtte juurde ja soovida, et see maailm kestaks veel (mõnda aega). Moemaailm vôiks liikuda uuele tasandile, astuda sammuke kõrvale, võtta vastutust ka väiksematel tasanditel,” räägib moelooja oma kõige uuemast kollektsioonis. Idee tuules on Pungits kasutusele võtnud juba olemasolevaid lemmikuid varasemast loomingust, kombineerides neid paari-kolme uue tootega. “Muutuste tekkeks vajame ka uut energiat,” lisab moelooja. Brändi disainer Triinu Pungits on olnud tegev tekstiili- ja moevaldkonnas juba 17 aastat.

Žüriiliige Urmas Väljaots: “SuperNoova moevõistluselt tuule tiibadesse saanud generatsiooni hulka kuuluv Triinu Pungits on iseenda visioonile truuks jäädes oma moelugusid vestnud juba pea paarkümmend aastat. Kindlasti oma loomingu poolest üks vähem kommertslikumaid, kuid sellele vaatamata sitkelt püsinud Pungits konstrueerib moeintellektuaalsemat meelt toitvaid kollektsioone. Poeetilist introspektsiooni, looja hinge peegeldust, delikaatset eksistentsiaalset juurdlemist. Lõuna-Eesti laugaste vahel, pokude keskel, sirguvad tema paralleelmaailmas elavad olendid, kelle vahetu moekeele kultuuriülesed sõnumid on lummanud piiri tagagi.”

Annika Kiidroni depressioonipoeesia

Annika Kiidroni depressioonipoeesia

Sotsiaalkriitiline kunstnik Annika Kiidron juhib oma loominguga tihtilugu tähelepanu ühiskonnas valitsevatele tulistele tabuteemadele: olgu selleks siis sotsiaalmeedia ajastu inimese elamine paralleelselt kahes erinevas maailmas, keskkonnaprobleemid või keha ja vaimu kurnavad tõved. 

[femme_gallery id=”75543″]

Tumedad teemad saavad moekunstniku käe all vormitud värvilisse rätsepatööna valminud kollektsiooni, mis reedab oma ebatraditsioonilises pinnadekooris peituvad salalood vaid teadjale, kodeerides need 3D prillidega vaadeldavaiks siseorganeiks või üleelusuurustes ristpistetes tikitud aktideks. Tekstiilikunstnikuna ongi Annika loomingu alguspunktiks just materjal.

Annika nimetab end pigem kunstnikuks kui disaineriks, sest ta on keskendunud peamiselt kordumatute ainueksemplaride valmistamisele, mis teinekord võivad võtta aega isegi kuni aasta. Bränd peab au sees käsitööd, traditsioonilisi tehnikaid, aegajalt oma kollektsioonides vääristades ja väärindades ka vana käsitööna valminud tekstiile.

Žüriiliige Kristina Herodes: “Annika Kiidron on üks eredamaid loovhingi, keda Eestis nähtud. 25 aastat moealal töötamist annab piisavalt võrdlusmaterjali. Samuti on Kiidronil esinduslik nimistu kohalikke ja rahvusvahelisi väga kaalukaid moevõite. Juba esimene Annika töö oli erakordne, ta töötab sagedusel, kuhu enamik inimesi isegi mõtetes seiklema ei lähe – tunnetab meie kõige sügavamjaid traagikaid, ökosüsteemi ohustavaid probleeme. Sel lainel luues oli Annika ainus, kes märkis pandeemia ohtu mitu aastat varem. Kiidron on tulihingeline, pöörase energiaga ja üliterava sotsiaalse närviga maailmaparandaja. Moekäekirjalt kompromissitu maksimalist, perfektne viimase funktsionaalse detailini. Erakordne anne.”

Annika on omandanud bakalaureusekraadi tekstiilikunsti erialal Kõrgemas Kunstikoolis Pallas ja magistrikraadi disaini ja rakenduskunsti suunal Eesti Kunstiakadeemias, täiendades end õpingute jooksul Norras, Soomes, Hongkongis, Hollandis ja Iisraelis. Ta on osalenud erinevatel näitustel ja moeshowdel nii Eestis kui ka mujal maailmas. Tuule tiibadesse sai disainer 2018. aasta ERKI Moeshow võiduga.

Tallinn Fashion Weeki laval esitletud kollektsioon Depressioonipoeesia (Poetry of Depression) on jätk Kiidroni eelmisele, ERKI2020 ja Estonian Fashion Festival 2020, võidukollektsioonile Give Me My Fairytale. Poeem jätkub sealt, kus eelmisel aastal pooleli jäi. Vanad ristpistes tikitud narratiivid saavad uue ja tänapäevasema kuue, kandes meid endaga rändama sürreaalsesse maailma, mis täis tuttavat kuid samal ajal nii võõrast.

Naiselikkuse elupidu

Julia Aiste Luxury Design brändil on väljas uus moekollektsioon, mis hõlmab teravaid siluette, sensuaalseid ja rafineerituid jooni, ajatuid klassikuid, ikoonilist stiili, lihtsasti transformeerivaid funktsionaalseid ärinaise look’e luksuslikuks õhtukuninganna karakterkujuks. Sügis-talvine kollektsioon toob rõhutatud vöö ja dekoratiivsete detailide abil esile naiselikult sensuaalse silueti. Seal leidub pliiatskleite, alt laienevaid pükse kõrgendatud vöökohaga, taljesse õmmeldud korsett-toppe, veste ja keepe.

[femme_gallery id=”75507″]

„Suurepärane funktsionaalsus mängib kogu kollektsioonis olulist rolli. Kollektsioon on üles ehitatud targalt – kõiki rõivaid saab kanda igapäevaselt – kontoris, veebikohtumistel ja läbirääkimistel, ärireisidel, vabal ajal nii sõpradega kohtudes kui ka linnas jalutades. Praktilised look’id funktsionaalse välimusega muutuvad pidulikuks vaid mõne sekundiga tänu eemaldatavatele dekoratiivsetele detailidele ja keebile. Dekoratiivsed detailid on kaunistatud jaanalinnu sulgede ja Swarovski kristallidega, mis sümboliseerivad kuninglikku elustiili, täis sära ja luksust“ iseloomustab disainer oma värsket loomingut.
Disainer on inspiratsiooni ammutanud mineviku ja oleviku põimingust. Need ühinevad omavahel ja avalduvad naiselikkuse renessanssi kõrgemal kujul kaasaegses kehastuses. See on rokokoo ja Versailles’ kuningliku ajastu kerge puudutus ning saatusliku Kaunitari ja Diiva, julge ja võrgutava muusa, Monica Bellucci, särav sähvatus.

Kollektsioon rõhutab:
*Uskuda oma ilusse, olema enda parim versioon!
*Olla erinev ja ainulaadne, nagu naise värvikas karakter.
*Olla vaba, iseseisev, särav, julgus vabalt väljendada ennast kogu maailmale.
*Olla julge, võrgutav.

Kollektsioon on mõeldud kiire elutempoga naistele, kes tahavad olla säravad ja ikooniliselt stiilsed 24/7 ning arvestades selle kõige juures teadlikku jätkusuutlikkust – nende garderoobis pole ruumi tarbetutele rõivastele.

Kogu kollektsiooni leiab veebipoest.

Perit Muuga kummaline salamaailm

13. oktoobri õhtul esitles Perit Muuga troopilises Fahle Park klaasgaleriis oma uut kollektsiooni “Kummaline salamaailm”.

[femme_gallery id=”75449″]

Perit Muuga uus kollektsioon “Kummaline salamaailm” piilub putukate kütkestavalt mitmekesisesse ellu. Putukad rajavad kõige hämmastavamaid ehitisi ja loovad isevärki sümbioose erinevate taimede ning loomadega. Ka omavaheline suhtlus võib olla sama keerukas kui inimmaailmas, näiteks sipelgad võivad pidada isegi orje. Putukate maailmast võib leida kõige veidramaid kohastumusi. Aleksei Turovski on rääkinud putukatest, kes näevad ultraviolettkiirgust, kes helendavad, kuulevad ultraheli ja isegi rõivastuvad oma ohvri laipadega.

“Kummalises salamaailmas” lendavad ringi elegantsed liblikad, sillerdavad säravad kiilid, sumisevad mesilased, siristavad ritsikad, punuvad võrku ämblikud, askeldavad sipelgad ja mardikad ning isegi prussakad. Abstraktsete mustritega trikotaažkleidid meenutavad pealtnäha nii vaikset, kuid elust kihavat alusmetsa. Sügavates toonides sametkleidid ja -mantlid on justkui pehmed põnevate vormidega putukakehad. Tepitud joped ja läikivad kostüümid säravad silmipimestavalt erksate mardikatena. Õrnad plisseeritud organzakleidid virvendavad õhus justkui sillerdavad kiilitiivad. Kollektsiooni kaunistavad detailiderohked putukatega aplikatsioonid ja metallist pisikesed ripatsid. Lendlevad narmad viivad mõtted ühtaegu nii tuule käes õõtsuvatele ämblikuvõrkudele kui ka paljude putukaliikide graatsilistele jalgadele.

Kollektsiooniga saab tutvuda esmaspäeval, 18. oktoobril kell 17.00-20.00 aadressil Masina 22, Tallinn.

Disain on moes!

22. septembril, toimus XVI Disainiöö raames rõivadisainile pühendatud moeetendus D_O_M – DISAIN ON MOES. Omanäolist loomingut esitlesid kodumaised disainerid ja brändid Fennecfit, Human Highness, Cervo Volante ja Xenia Joost. Loe ja vaata lähemalt, kes on need põnevad jätkusuutlikku moesuunda edendavad Eesti tegijad!

[femme_gallery id=”75272″]

D_O_M ehk Disain On Moes on vaatemänguline moesündmus, mille eesmärgiks tutvustada aeglasele moele keskendunud Eesti brändide lugusid, mõtestada nende olemust ning tutvustada nende nägu ja tegu. „Üleilmsete kliima- ja ökoloogiliste kriiside pärast valutavad südant ka siinsed brändid ja disainerid, mistõttu otsivad ka nemad väljundeid, kuidas omalt poolt eluolu paremaks muuta. D_O_Mil esitletud rõivaste puhul on otsitud parimaid võimalusi nii tehnoloogias kui ka valmistamise protsessis ja taotletud parimat kvaliteeti igas detailis,“ tutvustas ettevõtmist D_O_Mi loovjuht Piret Mägi.

Avalöögi andis sündmusele Eesti üks esimesi jätkusuutlikke spordirõivabrände Fennecfit, mille eesotsas on särav disainer Birgit Kool. Fennecfiti eesmärk on pakkuda naiste vajadustele vastavaid spordirõivaid ning samal ajal lähtuda täielikult keskkonnasäästlikest printsiipidest. See tähendab, et kõik Fennecfiti tooted on valminud ümbertöödeldud tekstiilidest: brändi kangad tulevad Itaaliast ning tootmine toimub Portugalis Euroopa tööseadusega reguleeritud partnerite töökodades, nii tagab Fennecfit eetilise ja läbipaistva tarneahela.

Oma loomingut esitles ka luksusbränd *Human Highness*, mis loob elegantseid keepe naistele. Brändi loojad Milli Maier ja Luksemburgi endine printsess Tessy Antony De Nassau soovivad sümboolse rõivaesemega innustada naisi elama oma unistuste elu. Brändi põhilooming valmib käsitööna Eestis erinevate loominguliste naiste koostööna. Human Highness kasutab kangastelgedel käsitsi kootud looduslikke kangaid ning panustab samaaegselt ka tekstiilitööstuse ülejääkmaterjalide ärakasutamisele.

Kvaliteetseid nahast tooteid esitles *Cervo Volante*, mille kuueliikmelisse meeskonda kuuluvad teiste seas Piret Puppart ja Kadri Vunder-Fontana. Cervo Volante muudab Šveitsi ja Eesti hoolikalt reguleeritud ning jätkusuutlikult kütitud punahirvejahi jääknahad unikaalseteks ja kestlikeks toodeteks. Nahad töödeldakse kõige rangemate ökoloogiliste kriteeriumide kohaselt ja traditsioonilisi käsitöömeetodeid kasutades. Toodetega soovitakse anda panus jätkusuutlikumasse jalatsi- ja tekstiilitööstusesse ning võimaldada teadlikku tarbimist.

Sündmuse lõpetas pikalt Vietnamis resideerunud, kuid mõni aeg tagasi Eestisse naasnud moelooja Xenia Joost. Tunnustatud disaineri käe all valmis projekt-kollektsioon „BalticSeaBlue“, milles on kasutatud hotelli- ja majutussektori poolt hüljatud tekstiilijäätmeid. Tarbetuks muutunud, ent oma kasutustingimuste poolest heas korras kangad, sorteeriti käsitsi välja ja värviti hallikassinisest paletist inspireeritud toonides. Kollektsioon on Joosti katse rakendada tekstiili väärindamist tööstuslikul tasandil, hoidmaks ära ületarbimist ja enneageset materjalide äraviskamist.

D_O_M etendusel ülesastunud visionäri ning disainerit Xenia Joosti saab kuulata ka reedel aset leidva PechaKucha kõnedepaneelis ning brändide väljapanekuga on võimalik tutvuda terve nädalavahetuse vältava disainituru Disainitänav raames sealsamas Põhjala tehase suures angaaris.

Lisaks laval näidatud kollektsioonidele valmisid sündmuse jaoks ka eraldiseisvad installatsioonid Xenia Joosti, visuaalkunstnik Taavi Varmi ja soengupartner Kevin.Murphy poolt. Etenduse juurde lõi disaineritega põhjalikud intervjuuvideod Ernesto Redondo Vergara. Põneva etteaste tegi stand-up koomik Sille-Kadri Simer.

Dubai maailmanäitusel kannab Eesti paviljoni tiim Katrin Kuldma loodud rõivaid

AMANJEDA by Katrin Kuldma erikollektsiooni säravsinised rõivakomplektid ja ikooniline Muhu tikand toovad Eesti paviljoni helgeid ja rahvuslikke motiive.

[femme_gallery id=”75178″]

„Oktoobris algaval Dubai maailmanäitusel kannavad Eesti paviljoni juhid ja giidid rõivaid, mis on valmistatud  maailma kangaparemikust ning komplektid on sooja kliimat arvestades suvised ja kerged,” selgitas Katrin Kuldma. „On suur au Eesti esindust riietada, kes teeb suurt ja vajalikku tööd, et Eesti ettevõtetele seal piirkonnas uksi avada.“

Meeste säravsinised bleisrid Loro Piana villa, linase ja siidisegu kangast koos valgete teksaste ja linaste särkpluusidega loovad mõnusalt vaba ja moodsa stiili. Formaalseteks sündmusteks on meestele ka tumedamad ülikonnad Loro Piana villa ja siidisegu kangast, mis on samuti kogu Eesti paviljoni kontseptsiooni arvestades säravsinise tooniga ja kaasaegselt kerged ning õhukesed. Ülikonna juurde kuulub puuvillakangaste tõelisest juveelist valmistatud siidpehme ja vastupidav triiksärk.

Naistele valmivad indigo ja türkiis-sinised linased kleidid ning õrnõhukesest meriino ja siidi segu trikotaažist jakid.

Kui paviljoni juhid kannavad täpselt iga inimese mõõtude järgi meisterliku rätsepatööna valminud AMANJEDA by Katrin Kuldma mudeleid, siis giidide riietus on AMANJEDA Sport Couture kollektsioonist – nii meeste pusad kui naiste kleidid on valmistatud ülimugavast Eesti sinisest bambuskangast. Kanga valmistajaks on kõrge kvaliteediga Eesti kangatootja Qualitex ning kanga toon on täpselt värvitud Eesti Sinisena.

Paviljoni tiim kannab rõivakomlpektide juurde Eesti jalatsibrändi Uncle Paul kingi ning Karin Kersa juveelibrändi ehteid.

Dubai maailmanäitusel osaleb Kuldma koos teiste Ultima Thule Galerii brändidega, et näidata maailmale Eesti disaini ja põhjamaade luksuse parimat. Nii saab kuue kuu jooksul Eesti paviljonist ka Eesti disaini virtuaalne showroom.

Riigi sinine esinduspaviljon asub Expo 2020 Dubai südames Mobility alal peaväljaku kõrval ja paviljoni külastaja saab kogeda meie kaasaegset elukeskkonda, kus on hea elada, töötada ja äri teha. „Meiega on kaasas 42 ettevõtet, kellest paljud on aidanud Eesti digiühiskonda üles ehitada ja on kohapeal oma teadmisi jagamas. Teised on säästliku eluviisi eestkõnelejad, kelle jaoks on oluline, millises keskkonnas elame, mida kanname ja sööme,“ selgitas Eesti esinduse juht Andres Kask.

Algselt aasta varem toimuma pidanud Expo 2020 Dubai avab oma uksed 1. oktoobril ja jääb avatuks 2022. aasta märtsi lõpuni.