Mida vaadata järgmisel nädalal toimuval Disainiööl?
Juba järgmisel nädalal, 20. septembril, algab järjekorras kuueteistkümnes Disainiöö festival, mille peateemaks on tänavu SOS disain. Nii kohalike kui rahvusvaheliste disainerite poolt tutvustatakse erinevates eluvaldkondades loodud lahendusi üleilmsete muutuste ja kriisiolukordadega toimetulekuks. Festivali põhiline toimumiskoht on Põhjala tehas, kuid läbi satelliitide tegevuse saab sellest osa üle kogu Tallinna.
Disainiööle kohaselt pakub ka tänavune programm hulganisti kuulamist ja vaatamist nii seminaride, loengusarjade, näituste kui ka erinevate projektide näol. XVI Disainiöö põhiteemale – SOS disainile – keskendub rahvusvaheline näitus SOS DESIGN, mis toob vaatajateni Suurbritannia ArtsThread konkursi parimad vastutustundliku disaini näited rohkem kui kümnest erinevast riigist. Näitust toetab ka samanimeline konverents, kus rahvusvahelised kriisiolukordade eksperdid arutavad disaini järjest suureneva vastutuse üle ühiskonnas toimuvate muutuste ja kriisiolukordade lahendamisel. Põnevate ettekannetega asutavad üles näiteks Helene Steiner (UK), Alessia Buffagni (ITA), Ubaldo Spina (ITA), Dario Donato (ITA), Ain Aaviksoo (EST), Mask arhitektid jpt.
Eesti jätkusuutliku disaini paremikku ja teise elu saanud tooteid ning materjale tutvustab seevastu SECOND CHANCE väljapanek, mis sai sooja vastuvõtu osaliseks ka sellesuvisel Veneetsia disainibiennaalil meie riiki esindades. Näitusel demonstreeritakse, kuidas ringlusesse võtmisega muudetakse kasutatud esemed uuteks atraktiivseteks toodeteks, mis aitavad säästa piiratud ressursse ja kaitsta keskkonda. Näha saab nii rõiva-, ehte- kui tootedisaini mitmete tuntud disainerite poolt, teiste seas näiteks Marit Ilison, Reet Aus, Margot Vaaderpass, Tarmo Luisk, Elmet Treier jpt.
Tulemata ei jää ka aeglasele moele keskenduv omanäoline rõivadisainietendus D_O_M – „Disain on Moes“, mille kaudu räägitakse Eesti brändide lugu, mõtestatakse nende olemust ning tutvustakse nende nägu ja tegu. Oma nägemusi, kuidas rõivadisaini abil muuta homset päeva sammhaaval paremaks ning ilusamaks, tutvustavad jätkusuutlike treeningrõivaste bränd Fennecfit, luksusbränd Human Highness, jääknahkadest tooteid valmistav Cervo Volante ning Eesti moelooja Xenia Joost kollektsiooniga „BalticSeaBlue“. Lisaks etendusele valmivad ka kolm eraldiseisvat installatsiooni Joosti, kunstnik Taavi Varmi ja soengupartner Kevin Murphy poolt, põneva etteaste teeb Sille-Kadri Simer.
Avastamist jätkub Disainiöö raames veelgi. Suurt huvi on tekitanud valgusdisainerite Andri Luup ja Allan Lahe algatusel valmiv projekt „Tuleviku toonela“, mis annab mõtteainet tuleviku surnuaia mõtestamiseks ja kujundamiseks. Uue sündmusena Disainiöö raames toimub tänavu ka Itaalia Disaini Päev, mis toob Eestisse tunnustatud Itaalia arhitekti Dario Donato. Koostöös TalTechiga on kokku pandud näitus tulevikudisainist ja linnakeskkonna kujundamisest, mille raames saab näha ka teemakohast plakatinäitust ja lühifilme.
XVI Disainiöö programmi kuuluvad ka mitmed juba traditsiooniks saanud sündmused nagu vestlusõhtu „Mina olen Disainer“, PechaKucha õhtu põnevate välkettekannetega ning plakatikunstinäitus, mis kannab tänavu pealkirja „Absurd“. Korraldajad on mõelnud ka sellele, kuidas lastele mänguliselt kriisiteemat tutvustada. Samuti toimub Eesti suurim disainiturg „Disainitänav ja Moepõik“, kus saab tutvuda enam kui saja erineva väiketootja loominguga. Üle Tallinna leiab aset ka arvukalt festivali satelliitide poolt korraldatavaid näituseid, töötubasid ja tooteesitlusi. Nii näiteks näeb Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis Eesti ühe tuntuima valgustidisaineri Tarmo Luisu isikunäitust „Vähem on vähem“ ja Ivo Lille loomingu väljapanekut ning Stalkeri pop-up muuseumi avamist Noblessneris.
Valdav osa Disainiöö festivali programmist on osavõtmiseks tasuta, pileti või eelregistreerimisega ürituste puhul on vastav info toodud sündmuse juures Disainiöö kodulehel. XVI Disainiöö täispika ja leiab https://www.disainioo.ee/. Disainiöö on autasustatud üle-euroopalise kvaliteetfestivalide auhinnaga EFFE.