Juveliirne universum

Eile, 8. veebruaril avati Tallinnas Vilde Muuseumis Kastellaanimaja galeriis eesti ühe nimekama juveelikunstniku, kahekordse Ede Kurreli preemia laureaadi Urve Küttneri näitus „Ehted Delvaux´le“. Näituse kuraator on kunstiteadlane Harry Liivrand, kes on Küttneri näitusi koostanud ka enne. Seekord tegi ta valiku 2000. – 2016. aastatel valminud töödest.

Urve Küttneri näitus toimub ajal, mil KUMUs on Paul Delvaux´ esmakordne läbilõikenäitus Eestis. See on aga vaid tore ajaline kokkulangevus, mis Küttneri puhul toob välja kui kaua on üks eesti kunstnik selle kuulsa belgia sürrealismiklassiku töödega loomingulist dialoogi pidanud ning teda interpreteerinud. Küttner alustas Delvaux´le pühendatud sarjaga juba 2000. aastal ning on jätkanud seda siiani. Sarja on Küttner varem Eestis ja Saksamaal menukalt tutvustanud, kuid käesolev näituseprojekt Kastellaanimajas on senistest mahukaim, andes hea võimaluse sarja geneesi analüüsiks.

Küttner tegeleb oma sarjas kunstiajaloo ja kaasaegse juveelikunsti ühendamisega, huvitudes samas ülevusest odava kontekstis, digitrükis maalirepro ja unikaalehte omavahelisest suhtest, madala ja kõrge vahekorrast kunstis. Delvaux´ kummalise unenäolise maailma üheks tähendusväljaks on pakutud maskuliinseid fantaasiaid naise erootikast ja heteroseksuaalse mehe seksuaalseid fantaasiaid ning allegoorseid jutustusi provokatiivsest armastusest. Küttner sekkub aktiivselt Delvaux´ maalide tõlgendusse. Tema prossid – muuseas täiesti kantavad – on ühelt poolt mõeldud sümboolsel kujul täiendama ja tähelepanu veelgi rõhutama Delvaux´ alasti sulnide daamide kehalistele võludele, teiselt poolt moodustavad aga omaette juveliirse ülirafineeritud universumi, mille tehniline kvaliteet ja sümbolisatsiooni tase pakub väärikat konkurentsi belgia suurmeistri metaforismile.

 

Töötades tänapäeval ka haruldases filigraantehnikas, kasutab Küttner hõbetraati ja kulda, samuti vitraažisarnast émail-plique a jour´i (akenemaili), kus ülihabras raamistik on emailitud. Filigraani täiendavad pärlid, vääriskivid, klaashelmed, akupunktuuri nõelad.

Tillukestele figuratiivsetele Jean Paul Gaultier´parfüümipudelitele, mida reprodele kinnitatuna eksponeeritakse justkui hinnalisi tootemkujukesi efektses raamistuses, on Küttner kavandanud modelleerimismassist pead ja nendele omakorda hõbedast maskid. Et Küttner serveerib kogu kompositsiooni pleksiklaasist boksis, meenuvad omakorda klaasist pühakusäilmete kastid või aardelaekad.

15. veebruaril kell 18.00 peab Harry Liivrand näitusel kuraatoriloengu, sissepääs muuseumipiletiga.

Lisa kommentaar
Lisa kommentaar