Eesti moedisain Washingtonis
Washingtoni moenädala International Couture Collections Show raames 25. septembril lavale jõudnud moeetendus “EFBA presents: The Best of Estonian Fashion Design” tõi lavale ligi 80 komplekti Eesti moedisaini ühtse stiliseeritud terviketendusena. Esimest korda oli maailma moelaval koos nii arvukalt Eesti disaini paremikku kuuluvaid brände. Show võeti moepubliku poolt hästi vastu, lavale kummardama tulnud disaineritele aplodeeriti seistes.
Washingtoni moenädala (DCFW) etenduses sai näha Reet Ausi, Montoni, Ivo Nikkolo, Baltmani, Ülle Pohjanheimo, Oksana Tanditi, Tiina Talumehe ja Riina Põldroosi moeloomingut, valdavalt SS’17 kollektsioone, aga ka disainerite ajatut klassikat. Kauneid rõivakomplekte täiendasid Stella Soomlaisi, Kadri Kruusi ja Piret Loogi efektsed nahkkotid, Elmet Treieri moodsad puidust arvutikotid, Framed by Karl trendikad puidust prilliraamid, Uncle Paul stiilsed urbanistlikud jalatsid ning Birgit Skolimowski ja Tanel Veenre ainulaadsed disainerehted. Etendusele lõi spetsiaalse muusika Aleksandr Zedeljov aka Faershtein.
„Lisaks etenduse edule olime ka Washingtoni moenädala avaürituse kõige külastatavam ning sealse meedia ja blogijate poolt üks kajastatavamaid väljapanekuid. Oluline on see, et disainerid said kindluse, et meie disainile on turgu nii USAs kui Euroopas, kujunes esialgne arusaam USA turust ning tehti ka esimesed reaalsed müügi- ja koostöökontakid,“ rääkisid etenduse eest vastutanud moelooja ja etenduse stilist Oksana Tandit ning moekommunikatsiooniekspert Evelin Ojamets Estonian Fashion Brands Associationist. Oksana on ka üks moeloojatest, kellel kohapeal toimus juba esimene ärikohtumine Washingtoni butiikide sisseostjatega.
Ka osalenud disainerid hindasid Washingtoni Eesti moe- ja disainipäevade vajalikkust kõrgeks ning väljendasid tänu koostööpartneritele:
“Washington DC moenädalal kollektsiooni näitamine ja sealne pop-up-showroom olid väga vajalikud ja huvitavad kogemused, et uurida sealse turu võimalusi ja maitset. Disaineri jaoks on väga oluline saada vahetut vastukaja ja näha inimeste reaktsioone oma loomingule. USA turul on lõpmatu hulk multibränd butiike, kus võiksid väga edukalt olla esindatud ka Eesti väikesed moebrändid. Suured mastaabid tähendavad ka nishitoodetele väga palju tarbijaid. Kohtusime mitme butiigi sisseostjaga, seega esimesed kontaktid, kust edasi minna, on loodud. Me oleme põhjamaised ja meie tooted on hästi teostatud, see müüb,“ kirjeldas oma muljeid Riina Põldroos, üks shows osalenud disaineritest.
“Minu jaoks sai selgeks, et USA turg on piirkonniti väga erinev ning igal suurlinnal on oma väljakujunenud riietusstiil, millest ka kinni peetakse. Hämmastas ka see, et keskmises hinnaklassis – milles ka Baltman asub – oli brändide käekiri pigem klassikaline ja konservatiivne, peaaegu puudusid modernse käekirjaga brändid, kuigi vajadus nende järele oli vägagi olemas,“ rääkis Aivar Antonio Lätt, Baltmani peadisainer. Shows osalenud modellid ning potentsiaalsed kliendid tulid Antoniot mitmeid kordi suisa kättpidi tänama laheda disaini ning kvaliteetsete materjalide eest, mis Washingtoni suures äri- ja poliitikaringkonnas selget potentsiaali omab.
„Minu jaoks oli suur au osaleda Washingtoni moenädalal, jagada oma armastust moeloomingu vastu niivõrd suure publikuga ning saada sooja vastuvõtu osaliseks. Mood on minu jaoks väga suur vastutus. Loon oma disainerbrändi hingega, mõeldes detailideni läbi ja viimistledes iga toote. Minu missiooniks on alati olnud olla jätkusuutlik, luua võimalus pärandada unikaalset disainerloomingut emadelt tütardele ja nii edasi ning mul on väga hea meel, et saame sellises tugevas koosluses liikuda Eesti moedisainiga ühe rohkematele olulistele eksporditurgudele,“ rääkis Tiina Talumees, kelle naiselikud käsitööna valminud kleidid tõid kaasa nii koostööpakkumise Washingtoni butiigilt kui ka moepubliku imetluse.
„Kindlasti ei oodanud me, et kohe ühe visiidiga USA turu vallutada suudame. Kuid juba see esimene kord andis võimaluse turust ülevaade saada, kontakte luua ning Eesti moedisainist positiivne mulje jätta. Eesti turg on väike ning disainettevõtjale on ainuke võimalus jätkusuutlikuks tegutsemiseks oma brändiga välisturgudele jõuda. Koos minnes suudame seda kindlasti teha tugevamalt ja meeldejäävamalt, mistõttu tahan ka tänada kõiki meie seekordse visiidi koostööpartnereid,“ rääkis Ülle Pohjanheimo, kelle loomingu meisterlikult viimistletud detailid ja puhaste joontega Skandinaavia stiil äratas kohapeal nii publiku kui ka moemeedia tähelepanu.
Lisaks moeetendusele toimusid Washingtoni Eesti moe- ja disainipäevade ajal ka Eesti Disainerite Liidu (EDL), Estonian Fashion Brands Associationi (EFBA) ning Washingtoni moeinkubaatoriga koostöös korraldatud ümarlaud, mis andis esialgse ülevaate USA turu omapärast ja võimalikest sisenemisstrateegiatest, Eesti disaini showroom & pop-up Washingtoni Eesti saatkonnas ning Eesti disainiraamatu „Woods and the Sea: Estonian Design and the Virtual Frontier“ esitlus.
„Eesti tootedisaineritele tõi Washingtoni projektis osalemine uusi kultuuri- ja kaubanduskontakte ning teadmisi Ameerika turust. Positiivse üllatusena saime kinnitust, et Eesti disaintooted on niivõrd kõrge konkurentsivõimega. Mitme võimeka osapoole koostöös sündinud projektiga, kus sidusime omavahel toote- ja moedisaini, jätsime USA turule hea mulje, edasine sõltub juba disaineritest endist,“ rääkis Eesti Disainerite Liidu esinaine Ilona Gurjanova.
Eesti moe- ja disainipäevade projektis olid esindatud: Ülle Pohjanheimo, Riina Põldroos, Reet Aus, Tiina Talumees, Kristina Viirpalu, Oksana Tandit, Monton, Baltman, Ivo Nikkolo, Gvido, Birgit Skolimowski, Tanel Veenre, Kadri Kruus, Uncle Paul, Elmet Treier, Stella Soomlais, Andres Labi, Karl Annus, Piret Loog, Mare Kelpman, New Vintage by Kriss, Estonian Design House.