Eesti moeajaloo seniavastamata pärl
Boris Mäemets oli üks Nõukogude Eesti olulisemaid fotograafe, kes tegeles intensiivselt nii siinse arhitektuuri kui tarbekunsti jäädvustamisega, kuid oli seejuures üks kesksemaid moefotograafe, kelle lähenemine Tallinna Moemaja kollektsioonidele ning ajakirjale Siluett loodud moeseeriad lõid aluse kohalikule moefotograafiale, kujundades ühtlasi oluliselt siinset arusaama moe tähendusest laiemalt.
Tallinna Polütehnilises Instituudis kaubandust õppinud noormees töötas 1954. aastast Eesti Tarbijate Kooperatiivide Vabariiklikus Liidus, kus moodustati 1959. aastal ENSV esimene reklaamibüroo. Oma kollektiivis tuntud amatöörfotograaf kutsuti uude büroosse professionaalseks piltnikuks. Samal ajal hakkas Mäemets pildistama näitusi ja interjööre ning nii kasvas tema tuntus kunsti- ja moeringkondades. Leping 1957. aastal asutatud Tallinna Moemajaga sõlmiti Silueti tehnilise toimetaja Valter Muruki ettepanekul 1967. aastal. Moemaja ajakirja Siluett eestikeelne tiraaž ületas 50000 ja venekeelne 300000 eksemplari. Tallinna Moemajaga oli Mäemets aktiivsemalt seotud 1975. aastani, seejärel hakkas ta pildistama põhiliselt Leningradi Moemajale.
Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi valduses olevast ulatuslikust kogust Boris Mäemetsa 1960.-1970. aastate moefotodest tegi näituseks valiku kunsti- ja moekriitik Anne Vetik. Väljapaneku läbivateks teemadeks on seksuaalsus, kaadrist välja jäänu ning Eesti NSV naisideaal. “Mäemetsa käekiri on kohati frivoolne ning oma ajast eest. Selgelt näeme, et tema eesmärgiks polnud partei liini jälgimine ja voorusliku kolhoositari jäädvustamine vaid parimatelt Lääne moefotograafidelt õppides neile võrdsete kujundite loomine,” kommenteerib Vetik. “Nii minul, kui ETDM direktoril Kai Lobjakal on ülimalt hea meel tuua publiku ette seninägemata Mäemetsa arhiivi parimad pärlid ning anda au suurepärasele fotograafile, kelle looming oli paarikümneks aastaks unustuse hõlma vajunud.”
Näituse kujunduse autor on Johan Tali, graafiline disainer Helene Vetik, muusikaline kujundus Sander Mölder.