Hõlmikkleitide ema
Sellega, et Diane von Fürstenbergil (64) on kleitidega sügav ja pikaajaline suhe ning et tegemist on naiselikkust ülistava hõlmikkleidi “emaga”, on tähelepanelikumad moehuvilised kindlasti kursis. Kui paljud teist aga teavad, et belgia moelooja nime ees on kunagi käinud ka auväärne tiitel printsess?
1946. aastal Brüsselis sündinud Diane Simone Michelle Halfini tutvus Saksamaa printsi poja Egon von Fürstenbergiga Genfi ülikoolis majandust tudeerides. Iseseisvust ja vabadust armastava Diane’i jaoks oli uus põnev suhe aga senise muretu elu lõpp, kuna kirglikud kohtumised päädisid lapseootusega. Toimusid uhked pulmad ning tulevane moelooja järgnes oma vastsele abikaasale New Yorki. Diane on hiljem oma esimest abielu kommenteerinud: “Mäletan ennast mõtlemas: “Oi, appi! Sellist elu ma endale küll ei planeerinud!”.” Aadliku ja disaineri 1969. aastal sõlmitud liidust sündis kaks last: prints Alexander ning printsess Tatiana. Enne abiellumist seadis ambitsioonikas ja iseteadlik von Fürstenberg endale sihiks saada edukaks omal käel: “Ma tahtsin ise olla keegi, mitte lihtsalt tüdruk, kes abiellub kõrgest soost mehega.” Kui paar aastaid hiljem lahutas, kaotas moekunstnik küll oma peene aristokraaditiitli, ent edulugu moeilmas jätkus.
1973. aastal toimus Diane von Fürstenbergi oodatud läbimurre moekunstis, kui naine tuli turule oma esimeste – lihtsalt elegantsete – hõlmikkleitidega (wrap dress). Tema sõnum oli väga lihtne: “Tunne end naisena – kanna kleiti.” 1976. aastal, pärast viie miljoni hõlmikkleidi tootmist ja müüki, jõudis Diane ajakirja Newsweek kaanele kui iseseisvate naiste sümbol ja mõjukaim disainer pärast Coco Chaneli: “Mind ei huvita lastemood. Ma ei taha teha meesterõivaid. Minu missiooniks on luua inimestele, keda ma mõistan. Ja ma mõistan naisi.” Hõlmikkleit oli universaalne: mugav, naiselik ja taskukohane ning seda saab kanda nii tööl kui peoõhtul. Diane von Fürstenbergi kehakallistavat kleiti peetakse ka nüüd, ligi nelikümmend aastat hiljem väga oluliseks naistemoe mõjutajaks ja kujundajaks, nii et see on leidnud auväärse koha Metropolitani muuseumi Kostüümiinstituudi püsikollektsioonis.
Kahjuks ei kestnud belgia moelooja esimene tähelend aga kuigi kaua ning naine oli sunnitud oma kaubamärgist võlgade tõttu loobuma. Irooniliselt sai Diane von Fürstenbergi brändile suures osas saatuslikuks hõlmikkleitide üleküllus turgudel. Noortele ettevõtjatele on naine hiljem soovitanud kasvada ja areneda rahulikult, mitte keskenduda oma nime ja loomingu kiirele müümisele mõnele suurtootjale: “Mida loomulikumalt ja iseseisvamalt lased oma äril kasvada, seda enam saad sa tulevikku kontrollida.”
Pärast kibedaid katsumusi USAs otsustas belglanna kolida Pariisi, kus pani aluse oma kirjastusele ning hakkas tegelema kosmeetika- ja sisustuskollektsioonidega. Üheksakümnendate alguses lõi moelooja aga käed telepoega Silk Assets ning tõi turule oma uue kollektsiooni, mis müüs läbi vähem kui kahe tunniga. Aeg ja olud olid soodsad Diane von Fürstenbergi teiseks tulemiseks.
1997. aastal käivitas moekunstnik uuesti oma äri ning tänaseks on DVF moemaja tõusnud globaalse võlgadeta luksusbrändi staatusesse, mis disainib nii rõivaid, ujumisriideid ja jalatseid kui ka ehteid, aksessuaare ning käekotte. “Ma olen väga rahul, et minu loomingut peetakse lahedaks. Mõnus on olla lahe inimeste seas, kes on nooremad kui mu enda lapsed,” on von Fürstenberg oma tuhast tõusmist kommenteerinud. Tänaseks on DVFil 31 butiiki maailmas ning 97% moemaja 155st töötajast on naised. Hõlmikkleitide ja graafiliste lillemustrite imetlejateks on aga täna DVFi “esimese laine” austajannade tütred ning mitmed punase vaiba staarid nagu Betty Ford, Gwyneth Paltrow, Uma Thurman, Jennifer Lopez ja Mary Tyler Moore. Karismaatiline von Fürstenberg on oma olemuse, sisemise põlemise ning jõuga inspireerinud ka mitmeid teisi loomeinimesi nagu näiteks Andy Warholi ning Dolly Partonit, kelle lugu “Working Girl” räägib just meie loo kangelannast.
2005. aastal pärjas Ameerika Moedisainerite Nõukogu (CFDA) Diane von Fürstenbergi elutöö-auhinnaga ning vaid aasta hiljem nimetati ta organisatsiooni presidendiks. Disaineri viimaste aastate ettevõtmiste hulka kuuluvad ka kohtunikurollid tõsielusarjades “Project Runway” ning “America’s Next Top Model”. Eelmisel aastal avati aga Moskvas belglanna loomingule pühendatud näitus “Diane von Furstenberg: Journey of a Dress”.
Lisaks hinnatud rollile moeilmas täidab naine veel ka teist, enda jaoks palju olulisemat ülesannet, olles hea vanaema oma kolmele lapselapsele.