Hõbedasse valatud ballett

Milline võiks välja näha hõbedasse valatud piruett? Või hoopis pärlikeeks kokku lükitud dessous? Kuidas kanda rinnas sus-sous’di? Kodumaine ehtebränd LUMMUS pühendab oma värske kollektsiooni balletile – kunstile, milles on peidus universumitäis kujutlusvõimet.

LUMMUS

Fotod: Albert Kerstna

Eesti nüüdisajal ainus nn tööstuslikult täielikult Eestis valmiv ehtebränd LUMMUS esitles pidulikult uut ehtekollektsiooni BALLETT, kui ettevõtte JUVEEL OÜ juht Mart Mikli salapärase katte uuelt kollektsioonilt ära tõmbas ning sellega brändi järjekorras 8. seeriat publikule tutvustas.

LUMMUS_kol avamine

 

Disainerid Krista Lehari, Birgit Skolimowski ja Gvido Valickis vormisid balletilaval viivuks sündivad täiuslikud skulptuurid lummavatesse hõbeehetesse, andes meist igaühele võimaluse endas ja endaga kanda balleti maagiat. Ühte nooti, liigutusse, pilku kätketud kujutlusvõime lõputut lugu. See on hinge südames sündiv delikaatne maagia, mis lööb seda kogeva inimese meeled eredal leegil elama.

LUMMUS_kol avamine_Ballett

 

Krista Lehari võtab inspiratsiooniallika kokku nii: „Ballett kui rütm, kordus, korrastatus, fikseeritus, puhtus ja samas tohutu kirg, jõud,” ning lisab: „Kasutasime stiliseeritud vormi baleriini liikumisest piruetis, kus baleriin pöörleb ümber oma telje, üks jalg üles tõstetud. Samuti on vormis aimata balletisussi. Muuseas, ballett on saanud alguse vehklemise tantsulisest väljendusest. Mingil juhul olekski justkui aimatav ka rapiiri kuju.”

LUMMUS_kol avamine_Ballet

 

Et ehete balletile pühendatuse iseloom paremini esile tuua, selleks on modellideks päris lavalaudadel ereda tähena säravad balletitantsijad: ambitsioonikas rahvusvaheline talent Jevgeni Grib ning pikaaegne pärjatud ning hinnatud esisolist Eve Andre-Tuga.

LUMMUS_kol Ballett_foto Albert Kerstna

Väärikates etendustes üles astunud tantsijad kannavad seljas nende endi rõivad – just sellistes kostüümides tehakse proovi või astutakse lausa lavale. Nõnda on peaaegu et tunda proovide koormavat pinget napilt ribadeks tantsitud varvassussides või aukartuse oreooli Age Oksalt kingituseks saadud valges pitstrikoos, mille edasipärandamist Eve kaalub. Aga kas tunnete ära need varvaskingad, mis 5 aastat etenduses „Tuhkatriinu” nii ustavalt Evet teeninud ja publikut vaimustanud on?

Kes on see graatsia, kes tõuseb kikivarvule sel moel, et kohe vaat et lendu tõuseb?

LUMMUS_kol Ballett_foto Albert

 

Eve Andre-Tuga on tervelt 22 aastat Eesti Rahvusooperis esisolistina töötanud baleriin, kes kahe lapse emana on jõudnud väljateenitud pensionini ning alates märtsikuust täidab ooperimajas repetiitori ametikohustusi. Imeõrn muusa avab meile baleriinide maailma, mis on inspireerinud disainereid ehtekollektsiooni looma.

Millal käis plõks”, et soovid saada baleriiniks?

Võib öelda, et kui oled lavainimene, siis ega sa lavalt niisama lahkuda ei taha. Noorena balletitantsu trenniga alustades ei taibanud ma veel hästi selle ameti perspektiivi. Kuid kui oma balletikooli vist teisel aastal pidin suurel laval vaid põleva küünlaga paljajalu üle lava minema, vot siis teadsin – lava on minu paik.

Milline on balletitantsija?

Olles ise nende inimestega, siis minu jaoks on nad nö tavainimesed. Mida esile tuua? Ma tean, et nad on väga kohusetundlikud, baleriinid ei hiline.

Oleme pühendunud, seetõttu konkreetsed ja täpsed.

Milline on baleriini töönädal?

Teisipäevast pühapäevani algab päev kl 10.10 treeningtunniga, seejärel kl 12 – 17.30 proovid. Põhimõtteliselt 6 tundi trenni iga päev. Etenduste päevadel on ajagraafik veidi teistsugune.

Ballett on justkui tippsport. Kuidas oled suutnud seda nii pikalt teha?

Olles balletikoolist tulnud, valdas mind pigem suur hirm ebaõnnestumise ees ja mõtlesime eeskätt soorituse kvaliteedi peale. Aga laste sünniga kaasnes huvitav hoiaku muutus. Peale esimese lapse saamist ning veel enam peale teise lapse sündi hakkasin tundma end ja oma keha teisiti, hakkasin end tunnetama veel paremini. Muutusin enesekindlamaks. Emana teen ma kümme korda rohkem asju. Nii tundsin ka laval, et ma suudan kümme korda rohkem saavutada. Ma nautisin tantsimist ja etteasteid ning omal moel painav mure soorituse viimistletuse ees taandus. Perfektsuse taotlus polnud enam nii oluline. Sest usaldasin oma oskusi ja keha hoopis enam.

Üks õppetund, mille olen saanud – perfektsust pole olemas. Alati saab paremini. Alati. See teadmine aga rahuldust ei paku. Tuleb nautida seda, mida teed, siin ja praegu. Iga nüanss võib olla ilus.

Mis on see, mis on aidanud hoida sädet, et tulla ikka ja jälle tagasi pingelise ameti juurde?

Ballett ja mu amet on mind alati köitnud. Pigem vajab taastust keha. Meil on ooperis suviti puhkus. Ja kui on puhkus, siis olen ma päriselt ka puhanud. Et teha restart, selleks peab end välja lülitama.

Mis on olnud kõige keerulisem periood Sinu karjääri jooksul?

Olin just peale esimese lapse sündi taas paar kuud tööl olnud, kui toonane projekti kunstiline juht esitas pöörase küsimuse – kas olen valmis kolme nädalaga ette valmistama kolmevaatuselise „Romeo ja Julia” etenduse. Olen inimene, kes pea ees vette hüppab. Ja kui tehakse pakkumine, mis olnud üks unistuste rolle, siis kuidas ma ära saanuks öelda?!

Aga see periood kujunes väga rängaks. Samalaadne olukord tekkis etendusega „Libahunt” – solist taandus just lapseootuspuhkusele. Too etendus kestis küll ühe vaatuse, ent ettevalmistuseks jäi vaid üks nädal.

Mis on Sinu arvates balleti juures eriline?

Füüsiliselt raske tegevuse juures näha nii kerge välja.

LUMMUS_kol Ballett_foto Albert Kerstna 007

 

Mis on Sinu õppetunnid, mida teistelegi jagada?

Kui on väga pingeline periood, siis inimene ju pingutab iga päev. Isegi siis, kui on tunne, et peaks rahulikumalt võtma. Ning kui ise ei peatu, siis keha annab kohe kerge trauma. Keha ütleb, et „palun võta rahulikumalt”. See on nii tugev reegel! Kui tahame oma keha hoida, siis tuleb teda kuulata.  Näiteks „Copelia” etenduse ettevalmistuses kord sain aru, et nüüd peaks lõpetama. Õpetaja küsis üleskutsuvalt, kas proovin ühe korra veel. Tegin seda ning sain trauma. Paar aastat hiljem, kui olin vahepeal lapse saamisega seoses eemal olnud, siis taas kord sama etteaste proovis ütles seekord õpetaja, et aitab, ärme rohkem tee. Mina aga, et – teen selle ühe korra veel. Täpselt samas positsioonis sain uuesti sama trauma.

2. Perfektsionistidele – jah, alati saab paremini. Selles pole mingit kahtlust. Aga seni tuleb nautida iga hetke ja mõelda ning uskuda, et sa täna juba oled eilsest parem.

3. Minu mentori ja väärikat juubelit tähistava Elita Erkina pealt olen õppinud selle, mida proovin ka ise rakendada: igale inimesele tuleb läheneda just temale kohase nurga alt. Kõikidega ei saa ühtemoodi.

4. Unistuste täitumiseks tuleb vaim vabaks lasta ja mitte mõelda, et millal SEE hetk tuleb. Samamoodi, nagu olles üksik ja oodates, et keegi sinu ellu tuleks – las see teema olla. Mida vähem ootad, seda rohkem tuleb. Oluline on mitte sundida unistusi kohe täituma.

Mis on ballett Sinu jaoks?

See on väga eriline kunstivorm, mis on püsinud maailmas mitmeid sajandeid, kuigi seda oskavad tantsida väga vähesed.

Kollektsiooni BALLETT mudelivalikusse kuuluvad erinevad kõrvarõngad, pross, rinnanõel/ kübaranõel, pärlitega kaelakeed, käe- ja kaelavõru ning mansetinööbid. Kõik ehted on valmistatud Eestis poleeritud hõbedast, 925.

95 aasta taha ulatuva ettevõtte Juveel OÜ tänapäevane fookus on lauahõbeda ning väärismetallist ehete valmistamine, mida eksporditakse mitmetesse lähiriikidesse kui kaugematesse regioonidesse. Eesti pealinnas asuvas meistritekojas valmivad näiteks nii klassikalised kullast kõrvarõngad, hõbetatud lipuvardad interjööri, hõbedast traditsioonilised sõled ja lastelusikad kui ka üsna noorukese ehtebrändi LUMMUS aksessuaarid. LUMMUS – see on nüüdisajal ainus tööstuslikul teel valmiv ehtebränd Eestis. Sealjuures ärgem laskem end eksitada – kuigi tegemist nö juveelitehasega, siiski valmivad kõik ehted ühekaupa meistrite kuldsete käte vahel.

Toodetega on võimalik tutvuda kodulehel www.lummus.ee, kauplustes Eesti Juveel ning mitmete edasimüüjate juures üle Eesti.

Lisa kommentaar