Fotokunsti Fellini
Fotokunsti Felliniks peetakse fotograaf David LaChapelle´i, kes rabab värvide, sürreaalsuse, staaride ja meeleheitel koduperenaistega.
David LaChapelle´i äratuntavad ja intrigeerivad põhimotiivid on seks, kaos, huumor ja tervislik lugupidamatus visuaalse loogika vastu. Kui David vaatab äärelinna tänavat, ei näe ta selles ainult tänavat. Hoopis sürreaalset maastikku, kus väliselt idülliliselt elavaid emakesi võib iga hetk tabada mistahes katastroof alates orkaanist ja lõpetades vägivaldse seksuaalse igatsusega, mille on põhjustanud keegi kauge ja kättesaamatu rokkstaar.
Meeleheitel koduperenaised
Davidi üheks silmapaistvamaks fotoseeriaks on sari meeleheitel koduperenaistest. Või “meeleheitel”, sest ega modellid seda eriti olegi. “On müstiline, et Itaalia Vogue´is ilmunud fotod tehti 2005. aasta juunis enne orkaan Katrinat. Ja need ilmusid täpselt siis, kui orkaan maad tabas. Nii et Vogue´is olid samalaadsed katastroofipildid, mis kõikjal televisioonikanalites,” meenutab fotograaf ise. Idee teha fotolavastused keset orkaanikahjustusi pärineb Davidil sellest, et tema ema elab Floridas, mis jääb pidevalt orkaanide teele ette. “Need pildid näitavad, kuidas me elame iga päev oma tavalist elu, ostame luksuskaupu ja muid asju ega mõtle ülemaailmsetele probleemidele nagu globaalne soojenemine.”
Kunsti õppis David nii North Carolinas kui New Yorgis. Esimese professionaalse tööpakkumise tegi talle Andy Warhol, pakkudes tööd ajakirjas Interview. Tänaseks 37aastane David LaChapelle kerkis oma töödega huviorbiiti 1980. aastatel ning siiani on säilinud ainult temale omane stiil. Talle meeldib kujutada ümbritsevat kultuuri läbi iroonia. Rohkem kui teised tema kaasaegsed kunstnikud, on tema pühendunud päris oma fotomaailma loomisele. Maailma, mis allub ainult tema reeglitele.
Davidit peetakse fotokunsti Felliniks ja see ei olegi väga ülepaisutatud väide. Talle on omased superkarged värvid ja vahetu lähedus pildistamisobjektidega. Näitena võib meenutada fotot sellest, kuidas modell lömastatakse täispuhutava hamburgeri all ja kuidas Elton John rokib kirsse ja banaane tulvil toas.
Artistid ja prostituudid
Lisaks aule ja kuulsusele, mida David on pälvinud oma fotode eest, on sama osaks saanud ka tema 2005. aastal tehtud dokumentaalfilmile Rize, mida kriitikud nimetasid hip-hopi ja getode põlvkonna kaasahaaravaks portreeks. 2004. aastal disainis ja lavastas David Elton Johni Las Vegase priiskava etenduse The Red Piano. Tänavu lavastas LaChapelle suisa “Romeo ja Julia”, seda H&Mi uue teksabrändi reklaamina.
La Chapelle´i välja antud raamatud on saanud tõeliseks klassikaks juba praegu. LaChapelle Land (“La Chapelle´i maa”, 1996) ja Hotel LaChapelle (“Hotel LaChapelle”, 1999) müüdi kohe välja ja tänaseks on teosed tõelised pärlid iga kollektsionääri kogus. Sel aastal ilmunud raamatu pealkiri on Artists & Prostitutes (“Artistid ja prostituudid”), mida trükiti 2500 eksemplari, igaüks neist Davidi pühendatud autogrammiga. Raamatu 698 lehekülge annab täieliku ülevaate geeniuse töödest, seda alates tema pornotibi piltidest kuni kõrgmoe fotodeni välja. Lisaks muidugi ka imelised portreed nii kuulsustest kui vähem tuntutest. Andy Warhol, Madonna, Lance Armstrong, Eminem, Elizabeth Taylor, Hilary Clinton, Uma Thurman, Muhammad Ali, Cameron Diaz, Angelina Jolie on tõesti vaid lühike algus…
“Ma tahtsin juba esimese raamatu pealkirjaks panna Artists & Prostitutes, aga mu kirjastaja ei lubanud, ütles, et see on halb maitse,” tunnistab fotograaf nüüd, mil sellenimeline raamat on ikkagi ilmunud. Mida see pealkiri aga tähendab? “See töötab mitmel erineval tasandil. Maailmas on nii artistid kui prostituudid ja mina ei mõista kedagi hukka, mina pildistan kõiki samamoodi. Mõnikord tähendab artistiks olemine samuti prostitutsiooni ja vastupidi – prostituut on artist. Mäletan kunagi loetud lauset ühelt prostituudilt: pean igas kliendis leidma midagi, mida temas armastada, kas või tema kingi. Ja täpselt samamoodi on minul stuudios, kui pildistan kuulsusi. Kui nad on minu ees, pean neis leidma midagi, mida armastada, isegi, kui nad tegelikult ei ole väga armastusväärsed.”
Eelistab alasti naisi
Tehnoloogia arengut David hindab, aga tema arvates on arvuti vaid fotokaamera ori, sest ilma hea pildita ei suuda arvuti head pilti välja võluda. Küsimusele, keda ta tahaks pildistada, on ta vastanud, et Michael Jacksonit. David ei loe moeajakirju, ta vaatab neis vaid pilte. Riietusest eelistab ta riietumata naist ja ka ise väldib riideid nii palju kui võimalik.
Davidi üheks paljudest meedia tähelepanu pälvinud töödest on foto alasti Lil´ Kimist, kelle ihu on kaetud kehale maalitud Louis Vuittoni logodega. Davidile ei meeldi ütlus, nagu tal oleks ainult üks trikk ja emotsionaalne reaktsioon iga situatsiooni ja objekti kohta. “Ma ei luba endal olla lihtsalt üks kloun, kes kasutab ohtralt metsikuid värve, valgust ja teeb naljakaid pilte. Just see, et ma ei luba ennast lahterdada, on mind nii kaua pinnal hoidnud,” ütleb mees ise.
Kui paljudele teistele fotograafidele ei meeldi oma varasemate perioodide töid vaadata, siis David LaChapelle nautis raamatu kokkupaneku raames tehtud rännakut enda ajalukku. “Iga pilt on salvestus sellest, mida ma tegin, kes ma olin, kes töötasid koos minuga, inimesed, kellesse ma olin armunud…Minu jaoks on ka kommertstööd isiklik fotoalbum minu enda maailmast.”
David LaChapelle´i pildigalerii: https://dev.davidlachapelle.com.
*Artikli aluseks on Wikipedia, ajakirja American Photo artikkel “David LaChapelle’s Weird World” ning David LaChapelle´i intervjuu Designboomile.