Persooni bränd

Osa inimesi tegeleb eneseturundusega teadlikult ja osa mitteteadlikult. Mida kõrgemal positsioonil inimene ühiskonnas on, seda teadlikumalt tegeleb ta enda teadliku turundamisega.

persoonibrand3

Anu Saagim/Foto: Madis Palm; Antonio/Foto: Herkki-Erich Merila; Katrin Kuldma/Foto: Elina ja Silvia Kurr; Aldo Järvsoo/Foto: Erakogu; Karin Eensaar/Foto: Risto Ring; Kaidi Laur/Foto: Laura Nestor

 

Inimese nimi võib olla ka bränd nagu firma nimigi seda on. Väga sageli apelleeritakse persooni brändi loomisel laste ja perekonna lembusele või loomaarmastusele, tehakse koos selfisid.

Inimesed konkureerivad omavahel ja tipp on kitsas, seega ei saa kunagi kõik inimesed kuulsust nautida. Kõige lihtsam on saada tuntuks neil, kes suudavad välja mõelda ja valmistada midagi originaalset, mida keegi teine ei ole veel kunagi teinud.

Toon näite, mil ma kahekümnendates eluaastates soovisin teha midagi superoriginaalset ja mõtlesin, mida ma paremini oskan ja mille vastu rohkem huvi tunnen ja mida võiks teha uutmoodi. Leidsin, et see võib olla teistmoodi lasteraamat. Armastan väga lapsi ja tahtsin anda oma panuse eestikeelsesse lastekirjandusse. Selle tulemusena hakkasin kirjutama väikelastele mõeldud raamatuid, kus on kasutatud sõnade algustähe kordust, sest kordused meeldivad väikelastele. Alustasin „Pisikese Peetri pikast pühapäevast”. Selles eestikeelses raamatus algavad kõik sõnad „p”-ga. Viimati ilmus mul sellel aastal raamat, kus kõik sõnad algavad „s”-tähega. Niiviisi on üles ehitatud kõik minu ühetähe raamatud. Eesti keel on selle poolest väga rikas, et võimaldab hea keele tundmise puhul kirjutada sõnu valides ja sünonüüme kasutades kogu tekstis sõnad sama algustähega, ja hea, et eesti keeles ei ole eessõnu.

pisikepeeter

 

Olen väga õnnelik, et suutsin sellises stiilis raamatuid teha. Siiani on minu sulest ilmunud seitse raamatut. „Pisikese Peetri pikk pühapäev” ilmus mul juba kümme aastat tagasi ja oli selles sarjas esimene. Imestan siiani, et kuidas on võimalik, et 21. sajandil ei olnud varem keegi sellises stiilis raamatut kirjutanud, kuid inimene on leidlik ja alati leidub asju või teenuseid, mille peale ei ole keegi veel tulnud. Igal sajandil leidub valdkondi, mida saab edasi arendada, ja ongi uus asi loodud. Usun, et oma raamatutega olen jätnud jälje Eesti kirjandusse ja kultuurilukku ja vaikselt hakkab minu nimest kujunema bränd.

Bränd on siis, kui ostjate peades tekib vastupandamatu soov see toode või teenus endale osta. Riideesemeid saame poes kohapeal enne ostmist proovida ja katsuda sõrmega, kas materjal meeldib, aga raamatuid me poes kindlasti läbi lugeda ei jõua. Võib-olla võtame kätte, vaatame korra sisse ja tutvume sisukorraga, vaatame hinda ja kujundust. Mõni loeb raamatu tagant kiiresti kokkuvõtte ära, kuid peamine, mille järgi praegu otsus raamat osta tehakse, on ikkagi raamatu hind, ostmise mugavus, raamatu illustratsioonide kvaliteet. Oma osa mängib raamatu disain, kuid eelkõige ikkagi tuntud kirjaniku nimi.

Tuntud kirjanik müüb kindlasti paremini, sest tal on kindel lugejaskond ja tema nime taga on stiil, mis on lugejatele meeltmööda, sest vastasel korral nad järgmist raamatut samalt autorilt ei ostaks. Tuntud loovisik on oma nime kujundanud nimebrändiks ja see on väga oluline nii muusikutele, kunstnikele, kirjanikele kui ka arstidele, õpetlastele, õppejõududele jne.

Õpetlased ja kunstiinimesed on tuntud just oma nime järgi ja inimesed armastavad neid ning loevad meedias artikleid, kust saab teada nende elustiili ja mõttemaailma, perekonna ning väärtushinnangute kohta. Mida sagedamini on tuntud inimesed meedias ja mida rohkem nende kohta infot saame, seda lähedasemaks need persoonid meile saavad ja seda kallimaks ja lähedasemaks need inimesed meile muutuvad. Sellepärast ongi meedias pidevalt ühed ja samad inimesed, sest nad on aastatega oma nimega brändiks saanud ja meile armsaks saanud ja küll ei tee küllale liiga, vaid vastupidi, see on nagu seebikas, kus tahame teada, mida avaliku elu tegelane nüüd teinud on, kus käinud, mida mõtleb. Oluline on loomulikult ka, eriti noortele ja naistele, milline näeb kuulsus välja. Tänapäeval ootame, et kuulsused oleksid hea väljanägemisega, rikkad, käiksid moekalt riides, omaksid tuntud sõpru, töö oleks prestiižne ja et nad käiksid pidevalt välismaal puhkamas. Pulmapidu tuleb kuulsustel kindlasti pidada palmide all, sõitma peavad nad kindlasti maasturiga ja hobid peavad olema kindlasti elitaarsed. Kuulus ei ole kerge olla, see on väsitav ja ka raha läheb sellise elustiili peale palju, kuid kes on kunagi kuulsust omal nahal tunda saanud ei taha surmatunnini sellest loobuda.

Kroonikas figureerivatel inimestel on nende nimi kui bränd, sest lihtinimesed tunnevad neid nime, pildi ja meedia kaudu ja omavad neist mingit ettekujutust, olgu see siis positiivne või negatiivne.

Kõik inimesed müüvad ennast näiteks tööturul, kus inimesed müüvad oma tööandjale oma tööoskusi ja oma aega, mida nad kulutavad oma tööle, ning vastu saavad palka, mis sageli tundub liiga väike. Mida tuntum on inimene, seda lihtsam on tal järgmist tööd leida, sest tema nimega seostub hea maine ning me arvame ja usume, et tema töö on kvaliteetne ja ta saab selle õigel ajal tehtud ning tema peale võib kindel olla, teda saab usaldada. Loomulikult see, kellel on nimi kui bränd saab küsida oma töö eest suuremat palka ning see ongi tegelikult põhjus, miks inimesed tahavad tuntuks saada.

Kuulsused tahavad teadlikult massist erineda ja nendel on oma „käekiri”, nagu selle loo autori lasteraamatud, kus kõik sõnad algavad ühe kindla algustähega. Selle stiiliga olen nii koduses Eestis kui ka laias maailmas ainulaadne ja olen väga õnnelik, et olen suutnud maailmale kinkida midagi sellist, mille üle saan olla uhke. Mulle meeldib, kui inimesed mulle positiivset tagasisidet annavad ja ütlevad, et nad on minu raamatuid lugenud ja need on meeldinud. Maailmas on miljoneid raamatuid ja selleks, et teiste kirjanike hulgas silma torgata, tuleb kirjutada kas väga vajalikul, väga huvitaval või väga aktuaalsel teemal ning teha seda hästi. Minu raamatutel on näiteks ka boonus, et nad on kasutatusel logopeedilises töös ja iga raamat õpetab ühe tähe täiesti selgeks. Need on lõbusad, õpetlikud ja üdini positiivse sisuga, tegelasteks on nii loomad kui ka inimesed. Tänapäeval on meie ümber palju kurjust ja vägivalda, seepärast soovin, et minu raamatutes oleks ainult head ja toredad tegelased, et ei oleks kurjust, kurbust ega negatiivseid tundeid.

Selleks, et enda nimest kujuneks bränd, tuleb teha palju tööd, seda tuleb teha järjepidevalt ning tuleb jälgida, mida meedias kirjutatakse, ning kui keegi midagi negatiivset kirjutab, siis kõige õigem on kirjutada vastulause ja enda seisukohta tutvustada. Eetiline on, kui ajakirjanduses kuulatakse ära mõlemad osapooled ja artikkel tuleb tasakaalustatud ja tõene, kus tõde ei varjata ega musta ei räägita valgeks.
Inimene on ise enda visiitkaardiks ja selle pärast tuleb osata ennast kõrvalt jälgida, et näha, millise kuvandi endast teiste jaoks loote. Kõigile meeldivad sellised inimesed, kes näevad head välja, on hoolitsetud välimusega, pakatavad tervisest ja elujõust ning tervitades ütlevad reipalt tere, on viisakad, oskavad igas olukorras sobivalt käituda ning riietuvad maitsekalt. Selliste inimestega on meeldiv suhelda nii tööl kui ka vabal ajal.
Kõige lihtsam soovitus, kuidas tegeleda eneseturundusega, on öelda, et torgake silma ja seda just positiivses mõttes ning selleks, et teha kvaliteetset tööd, on umbes 10 000 tundi tööd seljataga.

Igal inimesel peaks olema lühemaajalised ja pikemaajalised eesmärgid, kuhu ta tahab välja jõuda, sest kui inimene ei ole endale eesmärke seadnud, siis ta ka ei tea, millal ta on oma eesmärgid saavutanud.

Avalikult esinedes tuleb rääkida huvitavalt ja kaasakiskuvalt ning rikastada oma esitlust fotode ja videotega. Soovitatav on, et videod oleksid kuulajate emakeeles, et kõik neist aru saaksid, või et loengupidaja oskaks video sõnumi emakeeles kasvõi suuliselt edasi anda.
Ärge ole mingis mõttes keskpärane, sest selliselt ei torka te silma ja liigse tagasihoidlikkusega ei jõua ka kaugele. Õppige teiste vigadest, sest ka negatiivsetest juhtumitest saab õppida, milliseid vigu või olukordi tuleks vältida, ja mõelda, et kuidas oleks võinud käituda, et olukord oleks lõpptulemusena positiivne.

Eestis on küllalt lihtne tuntuks saada, sest riik on väike ja ühe eriala inimesed tunnevad üksteist, kuid see seab ka omad ohud. Näiteks, kui jätta lubatud töö tegemata või teha halvasti, levib info inimeste hulgas kiiresti, ja kui olete tuntud, siis võib juhtuda, et olete oma apsaka pärast Õhtulehe esikaanel, sest selliseid apsakaid on ajakirjanikud varmad ära kasutama. Halb uudis müüb sageli paremini kui hea, sest lugejatel on seda põnev lugeda. Seega on kuulsusel ka varjukülgi ja tuntud inimesed peavad enda imago hoidmisega palju vaeva nägema, et keegi ei kahjustaks nende reputatsiooni.

Selleks, et tuntuks saada, on hea, kui teil on mingi eriline oskus või huviala, mille vastu on teil endal suur huvi, sest teistele inimestele meeldib osta toodet või teenust teie käest, kui te seda toodet või teenust entusiastlikult turustate ja ise selle juures särate. On hea, kui oskate oma varasalvest ka mõne toreda juhtumi või loo rääkida, mis just teiega on juhtunud. Silmatorkav olla ei ole häbi, nagu ei ole häbi olla uhke enda hea nime, oma saavutuste ja enda kvaliteetse töö üle.

Tuntusest oma nime brändiks kujundamine ei ole lihtne töö.

Bränd ei ole ainult toode, vaid võib olla väga hästi ka inimene, kui inimene on silmapaistev. Selleks, et teie nimi brändiks muuta, tuleb teha palju visa tööd ja hea on pakkuda lisaväärtust, mida ta ei oska oodatagi.

Kaubamärk on ainult paberil eksisteeriv nimi, millega üks toode püüab teisest erineda, aga bränd on see, kui inimesed kinnisilmi, ilma pikema mõtlemiseta teie toodet ostavad.

Selleks, et teada, millist toodet või teenust oleks vaja, tehaksegi turu-uuringuid ja hea on oma lähedastega arutada, kui tekib mingi äriidee, ja küsida, et mida nemad asjast arvavad ja kas nad ise ostaksid sellist toodet või tarbiksid teie teenust. Loomulikult ei ole vähe oluline ka see, millise hinna eest teie toodangut ostetaks, ning seejärel vaadata üle oma kulud ning arvutada, kas sellise asjaga maksab reaalselt turule tulla, et kas on majanduslikult kasulik.

Hea on olla julge ning küsida enda ja oma toodangu kohta tagasisidet. Ei tohi karta negatiivset tagasisidet, sest kui teate enda vajakajäämisi, siis on kerge nende kallal tööd teha ja need kõrvaldada.

Kui olete avaliku elu tegelane, siis peate paratamatult harjuma ka mõttega, et kõik teid vaatavad ja olete justkui kõigi oma ja kõigil on korraga teie tegemiste, arvamuste ja välimuse kohta mingi arvamus ja see ei pruugi alati olla positiivne, sest kunagi ei saa kõigile inimestele meeldida. Avaliku elu tegelaste kuvand on meile sageli tehtud meedia vahendusel ja see võib paljuski tegelikust kuvandist erineda. Kuvandi tekitamisel apelleeritakse sellele, mis müüb ja on enamiku silmis atraktiivne. Nendeks väärtusteks tänapäeva Eestis on noorus, ilu, tervis, rikkus, seksikus. Kõige tähtsam ei ole see, milline te teistele paistate, vaid oluline on, et te iseendale meeldite sellisena, nagu te olete, ja et tunnete enda loomingu ja töö üle uhkust ning särate tööd tehes ja seda teistele turundades. Mõelge selle üle, kas te ise ostaksite oma toodangut või teenust, ja kui vastus on jah, siis laske edasi samas vaimus, kuid veel entusiastlikumalt.

Turustage ennast teadlikult ja ilma valehäbita, sest Eestis on turumajandus ja kõiki tuleb osata turustada, seehulgas ka ennast, et majanduslikult toime tulla.

Lisa kommentaar
Lisa kommentaar