Anna Viik on moekunstile kontseptuaalselt lähenev noor disainer, kelle jaoks on väga oluline ka rõivamoe tehniline pool. Pidades oluliseks koostööd erinevate kunstivaldkondadega, seob ta oma loomingut rahvusvahelise popkultuuriga.
Anna Viik on õppinud Eesti Kunstiakadeemia moedisainiosakonnas. Peale selle on ta ennast täiendanud Inglismaal University for the Creative Arts’is (Fashion Atelier course) rätsepa erialal. Pärast õpinguid University for the Creative Arts’is töötas Viik Londonis mitme tuntud brändi juures (nt Hugo Boss ja Global Sports UK) ning oli samal ajal ka vabakutseline disainer. Kõik see andis kogemusi nii massi- kui ka kõrgmoes ning võimaldas disaineril kujundada aktiivselt oma brändi identiteeti. Anna Viik tegeleb kahe põhisuunaga, milleks on disaineri vaateid järgivad kollektsioonid ning made-to-measure tellimustööd.
Selleks, et noort disainerit ja tema loomingut Eesti publikule veidi tutvustada, küsisime Annalt mõned küsimused, mis puudutasid moe loomist, moodi muusikas ja Anna moefilosoofiat.
Kirjelda enda loomingut. Mis on sinu disaini taotlus?
Minu looming on kontseptsioonist lähtuv, kuid taotlus on luua kvaliteetseid ja kauakestvaid rõivaid. Sihin sellise elukvaliteedi poole, mis kannab loosungit „Buy less, spend more”. Sellega tahan öelda, et kvaliteedile tasub kulutusi teha isegi siis, kui kvaliteet on tavapärasest kallim. Lõppkokkuvõttes aga klient võidab, kuna kvaliteet kestab kauem.
Keda sa näed ideaalis enda rõivaid kandmas? Kellele sa rõivaid lood? Kes on sinu muusa?
Minu muusa on keegi, kes kannab ükskõik millise riideeseme välja ja seda mitte tänu oma välimusele, vaid enesekindlusele. Mind inspireerivad inimesed, kes panevad selga midagi naeruväärset, aga ei torka sellega üldse silma, kuna nad kannavad selle välja. Need inimesed ongi minu muusad.
Loomingus on mul kaks suunda. Esimene suund on ateljee ehk made-to-measure lähenemine, kus ma teen koostööd kliendiga. Ateljees võib endale selga saada riided igas vanuses inimene, kuid minu stiil nõuab teatud minimalismi ning julgust. Minimalism avaldub lõigetes, kuna minu stiili ei kuulu igasugused dekoratiivsed võtted (lipsud, litrid jms). Julgust aga toote mõttes, sest tihti näevad rõivad utoopilised ja mõnikord isegi ufolikud välja. Teine suund on kollektsioonid, nendega saan ennast välja elada. Kollektsioonid on iga disaineri eneseväljendusvõimalus. Seega näen oma kollektsiooni kui ülepuhutud detailide kogumit, mida hiljem toodangus lahti harutan. Kollektsiooni esitlemisel näeb tihtipeale utoopilistena mõjuvaid rõivaid, kuna ma mõtlen suurelt. Näiteks, kui ma teen jaki, kus on kümme taskut, siis reaalselt tootmises teen ma sellest jakist kümme erinevat versiooni, mis on kõik ühest inspireeritud, kuid lahti harutatud ning kantavaks tehtud.
Mis on sinu jaoks mood ja disain üldisemalt? Kuidas jõudsid moedisaini erialani?
Mood on minu jaoks midagi, mis on alati olemas, kuid mis on trendide kujul mööduv nähtus. Seega ei ole minu jaoks esmatähtis moodi järgida, kuigi olen selle poolt, et üks hea disainer peaks sellest siiski teadlik olema.
Disain on minu jaoks probleemi lahendamine ning selle esteetilisse võtmesse panemine. Ehk siis minu, kui disaineri probleem on keha ja selle vajadus ennast peita. Lahendus on sellele teemast sõltuva kehakatte loomine. Anna Viigi rõivaliin ei ole mitte selleks, et rahuldada moesektorit, vaid on minu kui kunstniku vaatenurk mingisugusest olukorrast. Seega võib mind moemaastikul mõneti egoistlikuks pidada, kuid samas suhtun kollektsioonide loomisesse kui enese loometungivajaduse rahuldamisse disaini abil.
Kuhu sobitud moemaastikul?
Moemaastikul sobitun sinna patta, kus tehakse eratellimusi, peetakse ateljeed ja toodang on piiratud. Tootena oleksin moemaastikul mantel ‒ viltide, jõhvkangaste ja muude vaheriietega hoolikalt voolitud ning kehale voolavalt istuva lõikega.
Sinu kollektsioonid on kõik väga isikupärased. Kust ammutad nende jaoks inspiratsiooni? Tutvusta lähemalt oma kollektsioonide kontseptsioone ja taustalugusid.
Avaldan aastas kaks kollektsiooni, mis väljendavad minu seisukohti. Kollektsioon algab kontseptsioonist ning kontseptsioonist omakorda arenevad välja tooted. Idee on tähtis ‒ minu loodud rõivad on mitutpidi kantavad. Pikalt rippuvast hõlmast võib saada sall või kapuuts, pintsakureväär võib kaunistada jaki alumist serva. Lõiked võivad olla pöörased, aga tulemus peab välja nägema klaar, minimalistlik. Kontseptsioon peab olema mitte selleks, et kõik väga sügavamõtteliseks muuta, vaid selleks, et oleks, millest kinni haarata ja millele loomeprotsessis toetuda. Asju saab ju teha miljonil moel ning lihtne on sattuda kimbatusse. Ma ei piira ennast tehnoloogiaga. Kui kontseptsioon nõuab õhtukleite, tuleb kasutada kõrgmoe võtteid, kui aga talvemantleid, siis tuleb kasutada teadmisi rätsepatööst. Ka kollektsioonide esitlus peab olema läbimõeldud. Töötan kindlate fotograafide, stilistide, meigikunstnike ja modellidega, kes pole agentuurist värvatud luukõhnad teismelised. Naine peab olema naine! Ma toon välja kõik tema kurvid ja vormin ilusaks!
Oled oskuslikult sidunud oma loomingut ka rahvusvahelise muusikamaastikuga. Räägi lähemalt oma koostööst artistidega ning sellest, kuidas luua ja valida rõivaid muusikavideotesse. Milline muusika sobib sinu disainiga? Kuidas kõnetab sinu jaoks muusika moodi ja vastupidi?
Mulle meeldib muusika. Kuna minu muusikavalik on seinast seina, on ka lemmikartiste palju ja seepärast ei hakka ma neid praegu üles lugema.
Londonis töötasin ma enamasti erinevate hiphop artistidega, kuna neil on juba aegade algusest olnud rõivad sama tähtsad kui muusika ise. 30 aastat tagasi võisid Londoni tänaval uute tossude nimel surma saada (naer).
Pikem koostöö on olnud mul hiphop grupiga Sonne Bien, kes on ka Eestis esinemas käinud. Nende rõivasteks ammutasin ma inspiratsiooni lugude kontseptsioonist.
Eestis olen teinud projekte nii kooride kui ka popmuusikutega. Pikim koostöö on mul elektropopbändiga Würffel, kes oli sel aastal ka Eesti laulu poolfinaalis oma uue lauluga „I’m Facing North”. Neile olen rõivaid selga õmmelnud algusest peale. Würffel on selline mõnus külma kajaga bänd. Inspiratsiooniks on tavaliselt kas loo kontseptsioon või nende endi hetkevisioon. Klienti disainides, ei ole minu looming kunagi 100% minu idee. Pool sellest on kliendi nägemus.
Millega hetkel tegeled? Kas on silmapiiril uusi kollektsioone?
Hetkel on mul pisike ateljee ja tegelen eratellimustega. Lähima kolme kuu jooksul ühtegi kollektsiooni plaanis näidata ei ole.
Kust sinu loodud rõivaid osta ja kus näha saab?
Minu loomingut saab näha kodulehel ning killukest minu meeste loomingust saab näha ka juuni teisel nädalal Antoniuse moeshowl Tartus. Eratellimuste tegemiseks peab eelnevalt kohtumise kokku leppima.
Põhjamaiselt karge ja viimsete detailideni läbi mõeldud moekäekiri on see, mis kindlustab Annale kõrge koha minu viimaste aastate Eesti disaini edetabelis. Soovitan silma peal hoida!
Visuaalset illustratsiooni Anna loomingule pakub see video: