Mitte lihtsalt disainer

Otsiva pilguga vanalinna tänavatel jalutades jõuan sisehoovi, ukse juurde, millel silt MARIMO. Avan ukse ning sisse astudes märkan laual šampuseklaase, šokolaadikompvekke ning veidi eemal sooja ja armsa olekuga Mariliis Soobardi, kes on MARIMO Boutique’i disainer ja asutaja. Ta on loonud Boutique’i, kus pakutakse kliendile esmaklassilist teenindust, seda nii austava suhtumise kui ka suurepäraste nõuannete näol. Klient saab võimalusel soetada endale kogu komplekt, alustades nahasõbralikust aluspesust kuni kingade ja aksessuaarideni välja. Kõiki neid aitab valida ja kombineerida oma ala professionaalid.

Uurisime Mariliisilt, kuidas ta jõudis oma brändi loomiseni ning mida ta arvab eluolust, inspiratsioonist ja uue kollektsiooni loomisest, mida saab näha juba sel laupäeval.

Foto: Maiken Staak

Mariliisi esimesed sammud rõivamaailma tulid tänu tema emale, kes on kogu Mariliisi teadliku elu olnud rätsep. „Ema on töötanud rätsepana minu lapsepõlvest saati ning just tänu temale alustasin ise õmblemisega. Idee disaineri ametist aga tekkis ajapikku. Lapsena meeldis mulle nukkudega mängimise asemel neile rõivaid õmmelda. Endale rõivaste õmblemisega alustasin samuti juba varajases nooruses, umbes 10‒11-aastaselt. Keskkoolis õmblesin rõivaid ka teistele ning sel ajal avanes mul võimalus osaleda moekonkurssidel. Kuna neil osalemine läks hästi, siis saingi rohkem innustust selle ametiga edasi tegeleda.

Oma rõivabrändi loomise idee oli keskkooli lõpuks täiesti kindel ning terve ülikooli aja töötasin ja õppisin selles suunas, et see unistus realiseerida,ˮ meenutab Mariliis.

„Kuna ma EKA moedisaini erialale esimese hooga sisse ei saanud, asusin õppima TTÜsse tekstiili- ja rõivatehnoloogia erialale. Eriala oli tehniline ning sain väga tugevad teadmised just lõigete ja tehnoloogia vallas, mis hetke igapäevatööst on väga oluline osa. TTÜs õppides keskendusin lisaks eriala-ainetele palju ka turundus- ja ettevõtlusteemadele, kuna teadsin, et seda läheb tulevikus vaja. Lisaks töötasin kooli kõrvalt mõnda aega Baltikas ja jätkasin sõbrannadele õmblemist. Siis hakkasin ka klientidele eritellimustöösid tegema. Kuna ühel hetkel oli kliente palju ning üksi kogu asjaga toimetamiseks aega nappis, otsustasingi, et on aeg astuda järgmina samm ja luua oma ettevõte/bränd. Samuti asusin tööle EKAsse, kus siiani lõikeõpetuse ja moeprojektidega seotud loenguid annan.ˮ

Disaineri tööpäevad on pikad ning kollektsioonide esitluste korraldamiseks läheb vaja tugevat närvikava, ometigi ei tunne Mariliis, et oleks valinud vale ameti. „Eks ikka tekib aeg-ajalt neid hetki, kus tunned, et ei jaksa. Ettevõtja elu on kui Ameerika mäed ning pingega harjumine võtab aega ja sellega toimetulek vajab kogemust. Mõne aja pärast ei tekita väiksed asjad, mille pärast algul väga endast välja mindud sai, enam mingit pinget. Võtad lihtsalt olukorra teadmiseks ja tegeled sellega. Räägitakse, et ettevõtjaks sobib elanikkonnast vaid 5% inimestest. Need on need, kes tegelikult kogu reaalsele pingele vastu peavad ega alla ei anna. Hetkel igatahes paistab, et mulle see sobib ning ma ei kujutaks end muus ametis ette. Mulle meeldib see, mida teen, ning lisaks ka see, et õpin iga päev midagi uut ja saan kogemusi väga erinevates valdkondades,ˮ räägib Mariliis rahulolevalt.

Foto: Ardo Kaljuvee

„Samuti on muidugi väga oluline see, et mul on toetav meeskond. Olen tänulik, et mul on õnnestunud leida inimesed, kes usuvad sellesse, mida olen soovinud teha, ning et meie meeskonnas on praeguseks professionaalsed liikmed turunduse, tootemargi kujundamise ja äri külje pealt. Samuti annab palju juurde see, et butiigis on iga päev tüdrukud, kelle hoolde saan kliendid usaldada. Kliendid on meie jaoks kõige suurem väärtus ning mul on siiralt hea meel kõigi klientide üle, kes MARIMO loomingut kannavad.ˮ

Rõivadisain pole aga disaineri ainus huvi

„Mul on pigem alati olnud probleem sellega, et olen liiga paljudes asjades hea ning on tulnud teha otsuseid, millega edasi minna ja millele 100% pühenduda. Mulle meeldib väga kokata ja küpsetada, olen mõelnud ka oma restorani avamisest, kuid hetkel ei ole selleks õige aeg. Samuti tegelen spordiga, armastan väga jooksmist ja tantsimist. Püüame elukaaslasega käia kaks korda nädalas peotantsu trennis. Ühtlasi olen lapsepõlvest saati olnud tihedalt seotud muusikaga, lõpetasin muusikakoolis klaveri õpingud ning lisapillidena õppisin veel mõnda aega kitarri, kannelt ja plokkflööti. Ilmselt kehtib siin tõsiasi, et kes palju teeb, see palju jõuab.ˮ

Uute kollektsioonide loomiseks saab Mariliis inspiratsiooni enamasti filmidest, loodusest, raamatutest ning tavainimestelt linnatänavatel. Ent inspireerivaid allikaid on veelgi. „Väga inspireeriv on minu jaoks Coco Chanel – olen tema kohta palju raamatuid lugenud ja filme vaadanud. Palju on ka tänapäeva moeloojaid, kelle tööd huviga jälgin. Lemmikud on näiteks Zac Posen ja Matthew Williamson. Siiski soovin disainis hoida oma joont, ega püüa kellegagi sarnaneda. Palju on mind inspireerinud hoopis rätsepatööst lugemine. See on hääbuv kunst, mida väikebrändid püüavad elus hoida. Oma rõivastega anda edasi kvaliteeti ja emotsiooni, see on olulisim. Mul on hea meel, et mul on õnnestunud leida rätsepad, kes jagavad minuga samu väärtuseid ja kelle abil saan seda kvaliteeti edasi anda.ˮ

Kõik, mis elus juhtub, on õppetund, arvab Mariliis

„Kindlasti on mingitel hetkedel olnud asju, mida olen kahetsenud, kuid pigem olen sellise mõtteviisiga, et kõik juhtub põhjusega. Isegi kui juhtub midagi halba või ebameeldivat, on see selleks, et meil on olukorrast midagi õppida. Vahel saame sellest õppetunnist lihtsalt hiljem aru.ˮ

Foto uuest kollektsioonist. Riina Varol

Selleks, et alustada oma brändiga, on vaja suurt sisemist soovi ning tahtejõudu. „Kindlasti on see seotud inimese iseloomujoontega. Oma brändi loomine nõuab täiesti nullist alustamist ja enese mõistmist mitmel rindel. Et üldse alustada, peab olema kindlasti suur sisemine soov kogu see asi ette võtta. Võid olla väga andekas disainer, kuid kui sul ei ole oskust või tahtmist teha ka kõike muud, mis ettevõtja ametiga kaasas käib. Enda brändiga alustamine on väga raske. Alguses oled justkui üks inimene kümnes ametis: ettevõtja, disainer, õmbleja, konstruktor, turundaja, kontseptsiooni looja, stilist, DJ ja müügiinimene, tegeled kodulehega, sotsiaalmeediaga jne. Algul on see keeruline, kuna loomingu jaoks jääb kõige muu kõrvalt vähe aega, kuid samas annab see väga palju kogemusi. Praegu on hea tõdeda, et tänu sellele võiksin töötada mitmel väga erineval ametikohal. Ilmselt ei ole enamikel võimalusi ka kohe alguses kogu ülejäänud tiimi enda ümber üles ehitada, kes kõige muu eest vastutaks. Alustamiseks aga soovitan kindlasti targematelt nõu ja abi küsida. Näiteks minul on üks hea sõber, kellel oli tuttavaid ettevõtjate ning ettevõtete nõustajate seas. Saime üheskoos kokku, rääkisin neile oma mõtetest ja ideest. Nemad nägid minus potentsiaali ning sealt edasi oli juba üks konkreetne inimene, kellega iga paari nädala tagant kohtusime. Tema käest sain ärialast nõu ning koos panime paika edasised sammud ja vajalikud tegevused ettevõtte arenemiseks. Hetkel korraldatakse palju ettevõtlusega alustamise teemalisi õhtuid ja konverentse ning pakutakse võimalust astuda inkubaatorite koosseisu. Need on kindlasti hea stardipunkt oma asjaga alustamiseks. Kui esmased sammud on tehtud, siis sealt edasi on juba võimalik luua meeskond. Üksi kõike ei jõua.ˮ

2. mail on võimalus Mariliis Soobardiga ka isiklikult kohtuda. Nimelt näitab Mariliis Vaba Laval oma uut kollektsiooni. „Kollektsiooni iseloomustab sisemise rahu ja armastuse tunne. Olulisel kohal on lõigete puhas ja selge joon – rõhk on siluetil ja värvil. Inspiratsioon on tulnud väga paljudest asjadest ning nii on seal kollektsioonis killuke raamatutest, killuke tunnetest, näitustest ja läbielamistest. Üritus tuleb suurejooneline ning lisaks MARIMOle, saab näha ka teisi brände. Samuti on võimalik uuest kollektsioonist esemeid soetada, sest sisse on seatud ka showroom. Seal samas toimub veel järelpidu, kus on võimalik minu kui disaineriga suhelda, vestelda ning DJ saatel öösse pidutseda.ˮ

Lisa kommentaar