5. juulil 2025 avab Tallinna vanalinnas uksed Riia üks populaarseimaid vintage-riiete kaupluseid, Northern Grip, pakkudes Eesti stiilihuvilistele hoolikalt kureeritud ja rahvusvahelist retromoodi. Ainuüksi möödunud aastal realiseeris Northern Grip ligi 10 tonni rõivaesemeid.
Northern Grip on 2012. aastal loodud Läti pereettevõte, mis rõõmustab trendisõpru kolme vintaaž rõivakauplusega Riias ning arendab e-poode USA, Kanada ja Lääne-Euroopa turgudel. Ettevõte on taastanud ja uuele ringile saatnud ligikaudu 100 000 rõivaeset, neid mitmetest maailma eri riikidest, sealhulgas Jaapanist, Prantsusmaalt ja Ameerika Ühendriikidest. Northern Gripi asutaja Beāte Korte-Vītola sõnul on tegu millegi enama kui lihtsalt poeketiga: “See on missioon,” lausus ta. “Mina, mu abikaasa ja kaupluste töötajad oleme tõelised vintage`i entusiastid, kes oskavad näha, valida ja ennistada parimaid pärleid. Me puhume uue elu sisse rõivastele, mille aeg näib olevat möödas, aga tegelikult on see hoopis taas algamas. Kõik, mida me teeme, on ise loodud, taaskasutuspoodidest soetatud ning teistelt taaskasutuse huvilistelt saadud. Usume jätkusuutlikkusse, isikupärasesse stiili ja sellesse, et kvaliteetsed rõivaesemed ei tohiks lõpetada oma elutsüklit tekstiilijäätmete hunnikus,” rääkis Korte-Vītola.
Tallinna kaupluse interjööris saab imetleda maitsekaid sisustusdetaile ning silmailu. Sealt võib leida vanast Riia kohtumajast pärit müügileti, legendaarse Läti poe Rīgas Modes kübarakarpe, vanaaegseid mannekeene, muusikainstrumente ja maale. Northern Gripi tootevalik on mitmekülgne ja seda sorti vintaaž esemed on seni Eesti turul olnud vähe esindatud. Poe valikus leidub nii Western-stiilis rõivaid, Ameerika tööriiete kollektsioone, tviidist ning sametist tooteid kui ka ehteid aastatest 1910-1990.
Ettevõte usub, et teadlikult kujundatud vintage-toodete valikul on Eesti turul oma kindel koht. „Tallinn on meid alati paelunud. Linna atmosfäär, kultuur ja inimesed loovad ideaalse keskkonna, et jätkata meie tegevust väljaspool Lätit,“ lisas ettevõtte omanik. Northern Grip näeb kasvavat huvi teadliku tarbimise vastu, mistõttu plaanib 2025. aasta lõpus avada Eestis veel teisegi kaupluse.
Uuringud näitavad, et tänapäeva tarbijate jaoks on mood palju enamat kui lihtsalt riided, mida kanda. See on eneseväljendus, teadlik tarbimine ja autentsuse väärtustamine. Nõudlus kasutatud rõivaste järele kasvab iga aastaga: 65,4% millenialitest ja 70,7% Z-põlvkonna tarbijatest nendivad, et on valmis ostma teise ringi riideid veelgi rohkem kui aasta tagasi (GWI: On-demand Consumer Research).
Pildi autor Līva Ejuba.