Kannapööre moemaailma
Helsingis elav Eesti moekunstnik Margit Peura otsustas oma senise elu jätta sinnapaika ning lõi aastal 2014 rõivabrändi Whitetail, mis on lühikesest tegutsemisajast hoolimata jõudnud Berliini moenädala lavadele. Brändi Whitetail eesmärk on pakkuda ökoloogiliselt ja eetiliselt toodetud kõrge kvaliteediga rõivaid, sümboliseerides samal ajal looduses eksisteerivat ilu ning vabadust.
Võtsime Helsingis elava Margitiga ühendust ning uurisime, miks ta on selliseid valikuid elus teinud ning mida ta plaanib teha tulevikus.
Whitetail on alles noor bränd, kuid juba end näidanud Berliini moenädala põhiprogrammis. Mis tundeid see sinus tekitab ja mis on järgmine eesmärk algaval hooajal?
Peab ütlema, et see oli minu jaoks väga suur au, et juba meie esimene kollektsioon peaprogrammi võeti. Berliini moenädala peaprogrammi pääsemine tuli meile endalegi üsna suure üllatusena ja olime selle üle loomulikult väga õnnelikud. Samas kaasnes sellega ka üsna suur stress, kuna midagi sellist me varem korraldanud ei ole. Õnneks leidsime enda ümber suurepärase meeskonna ja kõik sai hästi tehtud. Teise kollektsiooniga esinemine läks juba palju libedamalt.
Algaval hooajal on jällegi eesmärk esineda Berliinis ja teha asjad veel paremini kui varem, parandamiseks on ruumi alati. Peale selle on plaan vallutada mõni tuntud pood Euroopas ning tuua Whitetail suuremate hulkade teadvusse.
Margit Peura nimi on avalikkusele tuntud just moedisainerina, kuid tegelikult olid enne moeõpinguid hoopiski arst. Kust selline idee tuli, et nii drastiline muutus elus teha?
Idee ei sündinud päris üleöö. Tundsin juba pikemat aega, et soovin ellu mingit uut suunda ja tahaksin loovamal alal kätt proovida. Mood on mind alati paelunud ja riiete tegemine on mul veres, seega otsustasin oma riidemärgi kasuks. Üheks mõjuvaks argumendiks on ka see, et minu arvates on kogu rõivatööstuses nii palju parandamist vajavat.
Kuidas võtsid selle muutuse vastu sinu lähedased? Perekond? Töökaaslased?
Lähedastele ei olnud see kõige kergem uudis. Mulle tundub, et eriti arstide puhul peetakse arsti elukutset sinu identiteediga kokku käivaks asjaks ja nii on see ka tegelikult arstidele endile. On päris raske ennast sellest lahti rebida. Aga praegu on kõik leppinud ja elavad mulle suure entusiasmiga kaasa. Ja kel oskuseid, see püüab ka igati aidata.
Kas tunned, et sinu meditsiiniõpingute taust on mõjutanud ka sinu moedisaini teekonda?
Kindlasti. Tegelikult on ju nii, et kõik, mida me teeme, vormib meid isiksustena ja kui ma ei oleks olnud arst, siis ma ei oleks ka see isik, kes ma praegu olen. Konkreetsemalt ‒ kuna ma arstina tunnen väga suurt huvi inimese, keskkonna ja nende kahe omavaheliste suhete vastu, siis pööran ma eriliselt suurt tähelepanu sellele, milliseid kemikaale meie keskkond, sealhulgas riided, võivad sisaldada ja millist mõju see meile ning keskkonnale avaldab. Sellest on saanud alguse minu suurem huvi kõige ökoloogilise vastu.
Kuidas kirjeldaksid Helsingit kui keskkonda, kus õppida moedisaini? Mis oli sinu meeldivaim mälestus õpingutest Helsingi disainikoolis?
Soome mood ja noored disainerid on viimase paari aasta jooksul maailmas lausa luubi all olnud. Praegusel hetkel on kuidagi eriti suur huvi Soome moe vastu ja selle kaudu on ka moeringkonnad Helsingis minu arvates kuidagi eriliselt aktiviseerunud. Siin on väga professionaalseid ja kogenud tegijaid, paljud nendest on ka Helsinki Design School’is õpetajad. Seega olen keskkonnaga väga rahul olnud. Meeldivaim mälestus on just nimelt inspireerivad õpetajad, kellest nii mõnegagi on side säilinud ka peale kooli.
Miks selline bränd nagu Whitetail? Kust ta tuli?
Nagu juba varem ütlesin, on Whitetailis eriti tähtsal kohal toote ökoloogilisus, looduslähedus ja valmistusprotsessi eetilisus. Whitetail (teatud hirve liik) on looduses elav kaunis ja vaba loom. Peale selle sümboliseerib nimi ka „puhast lugu” (white tale), aga nimevaliku kõige tähtsam põhjus on minu enda perekonnanimi, Peura. See on inglise keeles just nimelt Whitetail.
Whitetail on tuntud ka oma ökoloogilisuse poolest, kui palju üldse sinu meelest pööratakse rõivatööstuses tähelepanu ökoloogilisusele ja eetilisusele?
Kindlasti liiga vähe. Kui otsida rõivamärki, mille toote puhul võiksid olla kindel tootmisprotsessi eetilisuses, siis neid märke on vähe ja ka nende märkide puhul ei ole kangad sageli mingil moel ökoloogilised. Selliseid märke, kus mõlemal küljed oleks esindatud, on veel vähem ja kahjuks on sageli selliste märkide puhul kannatanud disain, mis on loomulikult ainult minu enda subjektiivne arvamus.
Kas ökoloogilised valikud on ka sinu igapäevaelus tähtsal kohal, näiteks toidupoes?
Ilmtingimata. Tavaliselt, kui vähegi võimalik, koosneb minu toidukorv ainult mahetoodetest. Pööran suurt tähelepanu ka sellele, et toode tuleks lähedalt. Kui kumbagi ei ole võimalik arvesse võtta, siis kalkuleerin, kas ma toodet tõesti vajan, ja kontrollin, et see ei sisaldaks midagi, millest ma aru ei saa (E-ained jäävad tavaliselt riiulisse). Samuti olen vähendanud liha söömis. See on juba iseenesest ökoloogilisem, ja kui ostan liha, siis ainult maheliha. Õnneks on sellega Soomes asjad juba päris hästi.
Millisena visualiseerid naist, kes võiks Whitetaili kaunist loomingut kanda? Kellele hakkasid oma disaini looma?
Minu arvates sobib Whitetaili looming kõikidel naistele. Minu noorim ostja on olnud 17-aastane ja vanim 71-aastane. Loomulikult ei tähenda see seda, et mingi vanusepiir oleks. Meie tooted on naisele, kes hindavad head kvaliteeti, teatud mõttes ajatut disaini, milles on siiski midagi omapärast, mis eristab. Algselt soovisin teha rõivaid tavaliselt konservatiivsemat stiili vajavatele inimestele, näiteks juristidele, arstidele ja pangatöötajatele. Soovin pakkuda neile midagi huvitavamat ja sellist, mida võib vabal ajal tennistega ühendada.
Küsisin enne, mis on algava hooaja eesmärk, kuid rääkides pikemast perspektiivist, siis kuhu üritad oma loominguga jõuda? Mis on sinu suurim unistus, mida püüda?
Tegelikult on minu unistus muuta maailma ‒ muuta inimeste mõtlemist. Ma soovin teha inimestele lihtsamaks võimalust valida ökoloogiline toode. Olen üsna ekstreemne ökoloogilisuse eest seisja, aga ma ei arva, et kõikidel peaks olema selle vastu samasugune kirg. Meie peres näiteks on elektriauto ja oleme pidanud ööseks hotelli jääma, kuna koduteel sai elekter otsa ja laadija ei töötanud. Kõik päris sellisteks ohverdusteks valmis ei ole. Inimestele peaks pakkuma paremaid valikuid ja andma võimaluse hõlpsamalt neid paremaid valikuid teha.
Kui sa saaksid valida ükskõik millise regiooni, kuhu oma kollektsiooniga põrutada ja sealsete disaineritega koostööd teha, siis kuhu läheksid?
Praegusel hetkel valiksin Jaapani. Ma olen võlutud sellest, mida kõike Jaapanis teha osatakse. Jaapani disain on täiesti teine maailm ja kangad, mis sealt tulevad, on sellised, mida Euroopa valmistajad ei tee. Kahjuks jäävad praegu veel paljud suurepärased Jaapani kangad ostmata, kuna ökoloogilisus on seal veel suhteliselt võõras asi. Aga ehk varsti see muutub.
Kellel soovi mõni kaunis ese Whitetaili kollektsioonist soetada ning toetada jätkusuutlikumat disaini, saab seda teha Whitetaili veebipoest või koha pealt Helsingi showroom’ist, aadressil Uudenmaankatu 4–6 E. Eestis saab Whitetaili tooteid osta Zerost.
21. oktoobril saab Whitetaili kollektsiooni näha Tallinn Fashion Week raames.