Alexanderlingi pehme voogavus

Alexanderling esitles kevadkollektsiooni Merikarp, mis tõi moelavale avarad lõiked ning kevadise positiivsuse. Värvipalett tuletas meelde, et vaatamata destruktiivsele olukorrale maailmas on kuskilt võimalik leida lohutust, inimlikkust, isegi sära.

[femme_gallery id=”77164″]

Alexanderlingi loomingust puuduvad enamasti trükised, mustrid ja muud visuaalsed segajad, ent seekordne hooaeg naaseb pehmetes pastelltoonides, mille sekka on sattunud ka siiruviiruliste pintslitõmmetega pehmeid ja vastanduvaid teravanurgelisi kangatrükiseid.

Värvipalett tuletab meelde, et vaatamata destruktiivsele olukorrale maailmas on kuskilt võimalik leida lohutust, inimlikkust, isegi sära. Ka kõige hallimas päevas võib veidike naerda, ükskõik kui absurdne on olukord. Rõivaste eesmärk on toetada seda väikest päikeselist hetke, mis aitab edasi liikuda parema suunas. „Käisin sügisel väikesel reisil Pariisis, kus vaatamata hirmudele jõudsin tõdemuseni, et isegi sealse rahvamassi seas ei kao mu individuaalne omapära suure summa sisse ära, vaid suudan enda olemuse säilitada ja olukorda nautida,“ kommenteerib moekunstnik Anu Ling uue kevadloomingu algust.

Uue kollektsiooni siluett on endiselt kohaliku rätsepatöö meistriklassist. Disainer eelistab ja jääb truuks kodumaisele oskus- ja käsitööle, mis annab panuse traditsioonide hoidmisse ning jätkusuutlikkusse. “Tegemist ei ole ühe hooaja vilgatusega, vaid iga ese kollektsioonist on loodud kestma ajatuna läbi trendide lainetuse. Nagu meie vanaemad mõtlesid ja käitusid, on ka nüüd Alexanderlingi loomingu kandjad oodatud tagasi stuudiosse, et vahetada mantli vooder, kleidi nööbid või teha väike täiendus, mille järel on rõivas veel mitmeid hooaegu edasi kantav,” selgitab disainer, et jätkusuutlikkuse kõrval on suurema au sees eseme eluea pikkuse väärtustamine ja ajatus.

Alexanderlingi kevadkollektsiooni voogavad jooned ja avaralõikelisus, peenest angooravillast avatud esiosaga hõlstid-kudumid toetavad kandja mugavusotsingut ning hoiavad pitsitava sisetunde eest, mis igapäevaste stressirikaste uudiste valguses hinge pressib. Alexanderlingi eesmärk on isiklikul tasandil, ihu vastas, olla turvaliseks toetumispunktiks, värskendada pealetükkivaid musti mõtteid, pakkuda pehmet maandumist hetkes, milles on kevadeti nii palju ilu ja indu kasvada, olla parem. Isegi kingad on mugavaks maandatud plokk-kontsaga, mis lisavad suvist lohakust.

Kollektsioonile annavad lisandina helgust väikese kullaga pärlikarbid, mida toetavad korallrahu struktuuri matkivad täiendused käistel. Need tiigrisilmaga täiendatud kõrvarõngad viitavad sisemisele rahule ning lootusele, et puhtad ookeanid ei ole ulm, vaid võimalikkus.

Disainer Anu Lingi jaoks on kandja enesetunde tõstmine esikohal. “Leian inspiratsiooni nii kangaste struktuurist, kui tundest, mida see nahal tekitab. Kasutan siidkangaid, angooravilla, aga ka jersey’t, mis on läbi aastate minu lemmikuks jäänud – need paitavad kandjat ja tuletavad meelde neid helgushetki minevikust, mida uuesti ja uuesti kogeda sooviks,” avab moelooja.

Alexanderling on 2016. aastal loodud Eesti moebränd, mis hoiab au sees kodumaist kvaliteetset rätsepakunsti. Alexanderlingi kollektsioonid on kaks korda aastas esindatud Tallinn Fashion Weekil ja on saadaval stuudiopoes ning Eesti suurimates disainipoodides. Lisaks sellele on Alexanderling spetsialiseerunud eritellimusena valmivate naisterõivaste ja mõõduülikondade valmistamisele.

Illusioonid, kontrastid ja vastandid

Brand NO.8 kevadise loomingu taga olid illusioonid, kontrastid, vastandid, aga ka eelmisest hooajast tuttavat elegants ja sportlikkus.

[femme_gallery id=”77123″]

“Illusioonid ja kontrastid on valdkonnad, mida selles kollektsioonis näha saab,” tutvustab bränd moehuvilistele terminit nagu “Chubb Illusion”. “See näitab objekti kontrasti, mis varieerub olenevalt välisvälja kontrastsusest. Vorm võib jääda samaks, kuid asetades selle teisele väljale, deformeerub ta visuaalselt, kuid tegelikult on see illusioon,” selgitab disainer Svetlana Puzõrjova põnevat inspiratsiooni allikat.

Valge ja musta kombinatsioon rõhutab kontrastsust, olles justkui päev ja öö. Valge värv aga isikustab võrdsust, sisaldades võrdselt kõiki olemasolevaid spektrivärve. Sellel kõigel on moelooja sõnul tähendusrikas tähendus, andes ühtaegu edasi nii sära kui külma. “Must ei ole värv, vaid selle puudumine, olles puhtuse ja võrdsuse omamoodi vastand. Tõmmates paralleeli eluga, siis inimese jaoks on peamine leida tasakaal musta ja valge vahel, ei saa eitada ühte äärmust, olles teisel pool. Ühte eitades kaotab inimene tasakaaluratta nagu köielkõndija tsirkuses,” avab disainer, lisades, et inimeste olemasolu on ilus, sest iga päev peame elu tasakaalustama ja tunnetama. “Eriti praeguses reaalsuses,” lisab ta.

Kollektsioon esindab ka kombinatsioonide ja ühtsuse temaatikat. “Selle põhjuseks on eelkõige ekspressiivne stiil ja tekstuur – näiteks karmid aksessuaarid ning kauboi-stiilis saapad koos lillelise lendleva kleidiga.”

Brand NO.8 moenädala kollektsioonis saab näha ka uut ja trendikat color block kombinatsiooni, lilleprinti, sära ja valguse murdumist ning pastelltoonides bukleekangast.

Möödunud hooajast kandub edasi ka elegantsi ja sportlikkuse ühendamise teema. “Praeguses üürikeses elus püüab naine olla produktiivsem ja ratsionaalsemalt aega sisustada, kuid samas säilitada naiselikkust ja väljendada oma sisemist ilu välismaailma,” lisab disainer, et kõik väline on sisemise ilming.

Pehmed naiselikud unistused

Marilin Sikkal tähistades kollektsiooniga A Dozen Dreams disanerile omaselt värvikirevalt autori 12. tegutsemisaasta täitumist. “Pehmed naiselikud unistused on need, mis maailma päästavad –  naise ja naiselikkuse roll maailmas on hindamatu,” kommenteeris disainer märgilise kollektsiooni tagamaid.

[femme_gallery id=”77096″]

Kollektsiooni rõivad on omavahel lihtsalt kombineeritavad, moodustades kokku kandjale isikupärase terviku, mis valmib koostöös tellijaga – värvid valitakse koos nagu kevadist tulbikimpu. Julgelt luksuslikud siidsametid heidsid pilgu helgesse tulevikku, millest unistada on alati lubatud. Disaineri sõnul on see hetkel lausa hädavajalik.

Stiiline tervik

Kevadise moenädala teise päeva juhatas sisse Hannes Rüütel, tuues moelavale uuenenud brändi meesterõivaste kollektsiooni.

[femme_gallery id=”77074″]

Rüüteli kevadsuvine kollektsioon kombineeris stiilseks tervikuks šikid lõiked ja detailid ning kaasaegse tänavamoe, tutvustades brändi värsket ilmet nii uuenenud logo kui ka enesekindlama disainikäekirjaga.

“Kui varasemate kollektsioonide puhul olin veel justkui oma õige raja otsinguil, siis nüüdseks olen selle leidnud – kuulan 100 protsenti oma südame häält, jäädes truuks maalähedastele toonidele, mis on mind ennast alati kõige rohkem kõnetanud. See aga ei tähenda, et minu loomingust puuduks mõni silmapaistvam aktsentvärv. Pruunikaid-beežikaid toone sai tegelikult näha ka ühes minu esimestest kollektsioonidest “Towards the Sun”, seega võib öelda, et olen ringiga stardipunkti tagasi jõudnud,” räägib disainer, et on alguses tagasi tunduvalt enesekindlamalt ja fokusseeritumalt

Nagu varasematel aastatel, oli ka sel korral Hannes Rüüteli kollektsiooni tähtsaks osaks unikaalsed prindid. Näha sai omapäraseid logo- ja lilleprinte nii suvistel puuvillastel särkidel kui ka siidist kaelasallidel. “Kui logoprint on oma mängulise olemuse saanud sooviga uut brandmark’i veelgi rohkem esile tõsta, siis inspiratsioon kevadisest lilleprindist pärineb minu lapsepõlvepiltidega täidetud fotoalbumi kaanelt,” ütleb disainer.

Salapäraselt särav

Siret Design tõi Tallinn Fashion Weeki moelavale ajatu kollektsiooni, mis on rikastatud pärtikandite ja sära lummusega.

[femme_gallery id=”77043″]

“Dirty Martini kollektsioon on minu lähenemine modernsele õhturiietusele. Rõivad on klassikalised ja väga lihtsasti olemasoleva garderoobiga sobituvad. Kõikidel esemetel on erinevad graafilised pärltikandid ja vinüül-litritega tikitud pinnad, mis on tõeliselt heaks ülevaateks sellest, kui värske ja samas ajatu võib pärltikand olla,” tutvustab disainer Siret Esko kollektsiooni tagamaad.

Üleni must-valge kollektsioon on inspireeritud meeste smokingutest, sigarisalongidest ja klassikalisest õhtusest riietusest. Üleni valged ja mustad komplektid on kõik kaunistatud graafiliste pärltikanditega, mis püüavad valgust ja säravad salapäraselt.

Siret Design on pärltikandi meister, kes viib kokku ajatud ja klassikalised riided modernsete materjalide ja haute couture maailmast inpireeritud filigraansete pärltikanditega.

Bränd on välja kasvanud tantsukleitide tikkimisest ja 21 aastaga omandatud tikkimise kogemusest. Tikandid muutuvad ajaga aina modernsemaks ja iga kollektsiooni jaoks sünnivad uued tikkimise tehnikad ja ennenägematud tekstuurid.

Perit Muuga pöörane dimensioon

Perit Muuga viis om uue kollektsiooniga “Pöörane Dimensioon” pöörastele pidudele. Eesti diskobändide kummalised kostüümid, liiga madala värvliga püksid ja pisut paljast naba. Spordirõivastest inspireeritud detailid ja kosmilised futuristlikud jooned segunevad naiselike aasia mõjutustega. Seda kõike muidugi tänapäevases ja maitsekas võtmes.

[femme_gallery id=”76997″]

Kollektsioon pakatab detailidest. Aktsenti lisavad tepingud, efektsed roomiklukud, sportlikud pandlad, lehvivad paelad, värvilised kandid ja jaapani nöörkinnised.

Ka kangavalik on mitmekülgne – hüpnotiseerivate geomeetriliste retromustritega trikotaažid, erksad monokroomsed kostüümikangad, elegantsed geishade ja koi kaladega puuvillad koos õrna läikega jaapani lillemustritega moodustavad peadpööritavalt küllusliku terviku. Võluv mäng vintaaži ja futurismi vahel loob põnevaid kihte ja sunnib igat rõivast veelkord vaatama.

Iga naine on jumalanna!

Esimesele päevale andis suurejoonelise finaali Mammu Couture, viies külastajad värske kollektsiooniga unistuste maale, kus elavad haldjad, armastus ning jumalannad nagu on seda iga naine.

[femme_gallery id=”76960″]

“Lava katsid meie endi loodud mustritega pastelsed, suurejoonelised, detailidest pakatavad kleidid. Oskuslikult käsitööna valminud rõivastele on artisanid Indias tikkinud koguni sadu tunde,” avab disainer Maria Tammeorg kollektsiooni sündimise tagamaid.

Mammu Couture suur armastus tülli vastu ei ole neid samuti maha jätnud, 1950ndate hõngulised siluetid olid ka nüüd laval uhkemalt kui kunagi varem.

Ka konservatiivsemad naised leiavad endale uuest kollektsioonist noppeid: “Imelisi kostüüme, kudumeid ja palju muud, millega saab olla nii kontoris ja teatris, kui ka nautida jalutuskäiku linnatänavatel,” soovitab disainer vahetada vaid jalanõusid ja aksesuaare ning värske ilme ongi loodud.

Donna Nordica sume suveöö

Donna Nordica esitles moenädalal värsket kollektsiooni Suveöö. “Tegime kollektsiooni, mis pühendatud meie oma Eesti suvele ja üritustele, mis defineerivad meid just eestlastena, kus läbivad teemad on jaanipäev, sume suveöö ja pidu meie südames.”

[femme_gallery id=”76914″]

“Viimased aastad on meie õmblusmasinad surisenud vähem ning veebruari lõpus olime koos teistega šokeeritud kurjusest, mida maailmas siiani veel leida võib. Kuid kevadise päikese saabudes tundsime, et sellisel ebatavalisel ajal vajame me ilu oma ellu kõige rohkem. Mõtlesime, et tahaks juba soojust, päikesepaitust, headust, tahaks välja mängima, ja ilusat suve!” tutvustab bränd uue kollektsiooni meeleolu.

“Tegime kollektsiooni, mis pühendatud meie oma Eesti suvele ja üritustele, mis defineerivad meid just eestlastena, kus läbivad teemad on jaanipäev, sume suveöö ja pidu meie südames ning hakkasime kleite edasi tegema.” Donna Nordica loodab, et „Suveöö“ kollektsiooni kleidid toovad naiste hinge ilu ja meeltesse rõõmu, kui oma pere või sõprade ringiga viibitakse suvel koos, tähistatakse kooli lõpetamist või vanaema juubelit, jalutatakse mererannas kallimaga või otsitakse sõnajalaõit.

Donna Nordica eesmärgiks on pakkuda kleite naistele,  kes armastavad värve, looduslikke kangaid ning mugavust.  Kleidikollektsioonid on naisenimelised ning tihti ka temaatilised meie naistele südamelähedaste lugudega ja väikeses tiraažis.

Energiat täis Althea

Disainer Thea Pilvet-Martinson pöörab oma loomingus esmajoones tähelepanu kvaliteedile, lõigete ja mudelite heale istuvusele ning detailide läbimõtestatusele.

[femme_gallery id=”76870″]

Naisterõivaste kaubamärk Althea on loodud Eesti moedisainer Thea Pilvet-Martinson poolt. Kõik rõivad on loodud unikaalsete lõigete alusel ning toodetud algusest lõpuni Eestis. Keskkonnasäästlik ja vastutustundlik tootmine saab alguse juba disainist, mille juures pöörab disainer esmajoones tähelepanu kvaliteedile, lõigete ja mudelite heale istuvusele ning detailide läbimõtestatusele. Disainis hoiab Althea alles väärtusi, mis on ajatud ja samas ilmestatakse igat järgnevat hooaega uute detailide või vormimängudega. “Selline tee on meid pingestatud arengus hoidnud juba üle 25 aasta. Althea teekond ongi olnud igas etapis areng, uue kogemine, õppimine ja selle jagamine,” kommenteerib bränd.

Althea disainimeeskond usub, et rõivad lisavad energiat neisse, kes soovivad midagi saavutada, kes on aktiivsed ning eesmärkidele pühendunud. Althea mudelite valik on saadaval laias suuruste skaalas alates 34 kuni paljudel juhtudel kuni suuruseni 50.

“Disaini luues oleme nüüd seisukohal, et oleme asunud teekonnale, kus hooaegadele ning trendikäskudele pühendumine jääb minevikku. Teame ja usume sellesse, et rõivaste valik muutub üha individuaalsemaks, vastutustundlikumaks, pakkudes samal ajal palju üllatusi ja uusi positiivsed arengud kevade saabudes. Nii ka sel aastal,” usub disainer looduse ja muusika positiivsesse mõjusse ning need meeleolud peegelduvad ka uutes mudelites ja ideedes.

Althea kevad on rõõmsameelne, pakkudes palju säravaid värve ning energiat täis mustreid. Disain on õhus ja seda on tunda ka meie kevadlemmikute värvigammas. Nii leidubki kollaseid ja siniseid toone nii mustrites kui ka ühevärviliste mudelite lahendustes. Tugevad lillad ja roosad toonid pakatavad energiast ning lootusest uuele. Looduslähedased murtud vanilje, puhas valge oma nüanssidega on põimunud rangemate geomeetriliste mustridega. Mustrid pakatavad värvirõõmust, aga palju uut hõngu on ka monokroomsemates variantides.

“Sama tähtsaks, kui eelmainitud väärtusi, peame keskkonda säästvat tootmist. Me teame täpselt, millises tehases on meie poolt kasutatavad kangad toodetud. Kõik tootmiseks kasutatavad kangad omavad sertifikaate – viimaste hulka kuuluvad näiteks materjali ohutust tõendav Oeko-Tex 100 Standard sertifikaat, mis tähendab et kasutatavad kangad on testitud kahjulike ainete suhtes ning toodetud keskkonnasäästlike printsiipe järgivates ettevõtetes,” selgitab Althea. Samuti kasutatakse ökoloogilist jalajälge vähendamist tõendavat sertifikaat GOTS, aga ka taaskasutatavaid tooraineid tõendavat GRS sertifikaati omavaid kangaid. Ettevõte järgib nii tootmises kui müügiprotsessis jätkusuutlikke ning keskkonnasäästlikke printsiipe: “Siin näeme samuti oma võimalust panustada maakera tervishoidu.”

Igapäevased hallid dressid

Järjekorras kahekümnenda Tallinn Fashion Weeki avasid noored moetegijad show’ga ONLY BASIC, mis pööras arusaama moeetendusest pea peale.

[femme_gallery id=”76854″]

Kevadise moenädala juhatasid sisse noored disainerid Karl Joonas Alamaa, Lisette Sivard ja Andreas Kübar, kes tõid publiku ette moevaatemängu ONLY BASIC, pöörates arusaama moeetendusest pea peale. Vaatemängus käsitleti eelduspärase moe-show ja moetegemise reegleid, väljakujunenud arusaamu sellest, milline moe näitamine, esitlemine ja etendamine olema peaks.

ONLY BASICU aluseks sai äärmiselt igapäevane ning pea kõigi riidekapis olev ese – hallid dressid, mida peamiselt kasutatakse kujundina moevälja mõtestamiseks. Dresside kujund sai aluseks mitmele mõttekäigule, mis tervikus lahendusid mitte ainult moekunstilises, vaid ka performatiivses, tekstilises, helilises ja installatiivses elemendis. Loomisprotsessi puhul oli oluline, et lavale jõudev valmiks jätkusuutlikult – kõikele teoses kasutatud jääkmaterjalidele ja teise ringi toodetele on antud uus elu. Ühtlasi peeti silmas, et teos ei valmiks ainult üheks õhtuks valitud publikule, vaid pakuks mõtlemisainet kauemaks. Seepärast ei jää ONLY BASIC ainult lavalaudadele, vaid jõuab ka avalikku ruumi ning trükisõnas inimeste kojugi.

Tõuke loominguks andis ühine arusaamine, et moodi meediumina on võimalik vaadelda palju laiemalt kui seda harjumuspäraseks saanud moenädala formaat tavatseb käsitleda. Mood ja riided on ühest küljest argised, kannavad riideid ju ometi kõik. Ühest küljest võib mood olla hulk pealiskaudselt viieteistkümne minutiga presenteeritavaid tooted, teisest küljest on rõivad aga äärmiselt tundlikud ja sotsiaalsed, ning nendeni jõudmiseks tuleb teha laiem läbilõige kaasaja olmest ja ulmest.

Karl Joonas Alamaa on EKA moedisaini tudeng, kes on hetkel end Antwerpeni Kuninglikus Kunstiakadeemias kostüümikunsti vallas täiendamas. Alamaa oli hiljutise Hõbenõela üks nominentidest ning on pälvinud tähelepanu oma sotsiaaltundliku ja suguhülgava moekäsitluslaadi poolest.

Lisette Sivard on samuti EKA moedisaini tudeng, kes on end täiendanud Brnos kehadisaini erialal. Oma töödes on ta mõjutatud keha, liikumise ja ühiskonna toimimisest. Moodi on ta tajunud pigem kui performatiivsele praktikana kuivõrd rõivastena.

Andreas Kübar on äsjane EKA moelõpetaja, olles end täiendanud nii Koldingu disainikoolis moe vallas kui ka Hendrik Vibskovi ateljees. Ühtlasi on Kübar paljude eestimaalaste poolt armastatud brändi Ellen Richard disainer.

Seenemööbel ja nutitekstiilid

Seenemööbel ja nutitekstiilid

Näitusel osalevad mitmed tuntud disainerid, kelle töös annab tooni kestlikkus ja innovatsioon ning kelle loomingut võib iseloomustada kui kohaliku disaini viimast sõna.