Vene kaaseagse filmi hiilgav näide

Lõpuks ometi! Vene kaasaegne väärtfilm Eesti kinolevis on sama haruldane nähtus kui kobarkino Saharas. Lisaks romantilistele komöödiatele ja testosteroonist läbi imbunud action-filmidele saab varsti näha Kirill Serebrennikovi Cannes’i filmifestivalil esilinastunud draamat “Õpilane”.

Kaader filmist

Serebrennikovi teos toob vaatajate ette vene kaasaegse filmi. See on lugu noorest mehest, kes hakkab piibli järgi elama ja seda sama ka teistelt nõudma.

Veniamin on teismeline, kes omandab ühel päeval väga karmid põhimõtted oma elule. Ta hakkab järgima piiblit sõna sõnalt ning hakkab neid samu põhimõtteid ka teistelt nõudma. Ta pommitab oma ema, koolikaaslasi ja kogu keskkooli suurte nõudmistega: tüdrukud ei tohi ujumistundides bikiinides käia, seksuaalkasvatust ei sobi koolis õpetada, evolutsiooniteooriat ei saa õpetada loodusteadustes.

Enamik täiskasvanuid tüdineb õige pea noore nagamanni, kes vannub üksnes, käsi pühakirjal, tõekspidamistest. Üksnes Veniamini bioloogiaõpetaja Elena suudab esitada poisile tema enda uskumuste väärilise väljakutse.

Aga kui Veniamini sõnad muutuvad tegudeks, hakkab maailm tumedaks muutuma.

Kirill Serebrennikovi film “Õpilane” näidab kuhu mustvalge maailmavaatega fundamentalism võib äärmisel moel viia. Kus kulgeb terve enesekindluse ja psühhoologilise manipulatsiooni piir?

See Cannes’i filmifestivalil esilinastunud linateos on Vene kaaseagse filmi hiilgav näide.
Film põhineb saksa näitekirjaniku Marius von Mayenburgi Berliini Schaubühne Theater’is esietendunud näidendil “Märtyrer”.

Kaliningradi hallides toonides brutaalse arhitektuuriga linn, helilooja Ilya Demutsky dramaatiline muusika, vene tippoperaatori Vladislav Opelyantsi kätetöö ja filmi lõpumeetritele paigutatud sloveenia kurikuulsa industriaalkollektiivi Laibachi järsk lugu “God is God” teevad filmist paeluva kogemuse, mis jääb kummitama nädalateks.

Süngus ja ilu käivad selles filmis käsikäes.

Kirill Serebrennikov on üks tänapäeva Venemaa andekaimaid teatri- ja filmilavastajaid. Ta on saanud mitu Venemaa riiklikku tele-, filmi- ja teatriauhinda ning tema film “Ohvrit mängides“ pälvis Rooma filmifestivalil grand prix’.

Serebrennikov on 2012. aastast peale olnud Moskva teatri Gogoli Keskus kunstiline juht. 2015. aastal mängis Gogoli Keskus Avignoni festivalil Kirill Serebrennikovi lavastatud näidendit “Idioodid“, mis põhineb Lars von Trieri samanimelisel filmil. Tänavu toob ta lavale Nikolai Gogoli romaani “Surnud hinged“ dramatiseeringu.

15. septembril kell 19:30 toimuval esilinastusel on kohal Veniamini ema kehastav näitlejanna Julia Aug.

Julia Aug on Eesti päritoluga Venemaa tippnäitleja, teatrilavastaja, režissöör ja stsenarist. Ta on teinud mitmeid oluliseid rolle kaasaegsetes vene filmides, sealhulgas Eestis Pimedate Ööde Filmifestivalil nähtud Aleksei Fedorchenko filmis “Tsiitsitajad” (Ovsjanki, 2010) ning Natasha Merkulova ja Alexey Chupovi linateoses “Intiimsed kehaosad” (Intimnye mesta, 2013). Ta on ka kõrgelt tunnustatud teatrinäitleja ja lavastaja, keda on kahel aastat järjest saanud näha Prantsusmaal Avignoni rahvusvahelisel teatrifestivali lavadel Kirill Serebrennikovi lavastustes “Idioodid” ja “Surnud hinged”.

Filmi treiler

Lisa kommentaar
Lisa kommentaar